خبرچین

خبرچین مرجعی برای آموزش بلاکچین و ارزهای دیجیتال است.

خبرچین

خبرچین مرجعی برای آموزش بلاکچین و ارزهای دیجیتال است.


تیم خبرچین به عنوان یک رسانه تخصصی در حوزه ارزهای دیجیتال از سال 1396 فعالیت خود را آغاز کرد. هدف ما کمک به آشنایی مردم با فناوری‌های جدیدی مثل بیت‌کوین، بلاکچین و ارزهای دیجیتال هست و در این راه سعی می‌کنیم تا پروژه‌های کلاهبرداری را هم به شما معرفی کنیم. ما در سایت خبرچین و شبکه‌های اجتماعی دیگرمان سعی میکنیم تا با آموزش ساده مفاهیم پایه و اصولی ارزهای دیجیتال و بیت‌کوین به شما در برداشتن اولین قدم‌هایتان کمک کنیم.

  • ۰
  • ۰

بیت‌کوین چیست؟

بیت‌کوین (Bitcoin) و به اختصار BTC یک ارز دیجیتالی رمزنگاری شده- رمزارز- می‌باشد که به صورت الکترونیکی استفاده و صادر می‌شود. بیتکوین در یک شبکه غیرمتمرکز و بدون واسطه مبادله می‌شود و هیچگونه سازمان یا فردی به تنهایی قادر به  کنترل آن نمی‌باشد. همچنین کل حجم بیت کوین 21 میلیون واحد است و بیشتر از این مقدار ساخته نخواهد شد.

چه کسی بیت‌کوین را ساخت؟

بیت‌کوین برای اولین بار به وسیله ی یک فرد یا گروه ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو در اوکتبر 2008 معرفی شد.

شایعات زیادی در مورد هویت ناکاموتو در طول سال‌های گذشته بوده اما تمام افراد گفته شده در شایعات به صورت رسمی این ادعاها و شایعات را رد کرده‌اند.

ناکاموتو خود گفته بود که یک مرد 37 ساله می‌باشد که در ژاپن زندگی می‌کند ولی به دلیل زبان انگلیسی بی‌نقصش و عدم انتشار مقاله به زبان ژاپنی توسط او شک‌های موجهی در مورد این اظهارات وجود دارد. در اواسط سال 2010 ناکاموتو بیت‌کوین را به دست جامعه‌ی بیت‌کوین سپرد و گوین اندرسون را مسئول توسعه بیتکوین قرار داد.

تخمین زده شده که ساتوشی ناکاموتو قریب به یک میلیون بیتکوین داشته باشد.

 

چه کسی بیت کوین را کنترل می کند؟

طبق گفته گوین اندرسون اولین برنامه او پس از رفتن ناکاموتو افزایش غیرمتمرکز بودن بیت‌کوین بود. اندرسون میخواست که بیت‌کوین به صورت خودکار به فعالیت و حیات خود ادامه دهد.

هیچ مقامی توانایی دخالت در تراکنشات بیت‌کوین، تعیین کارمزد تراکنش و یا مصادر اموال مردم را ندارد. و برای بسیاری از افراد بزرگترین مزیت بیت‌کوین  استقلال آن از حکومت‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های جهانی  می‌باشد.

علاوه بر این انتقالات بیت‌کوین بسیار شفاف می‌باشند. تمامی تراکنشات در یک دفتر حساب کلی یا لجر (Ledger) به نام بلاکچین به صورت عمومی منتشر و ذخیره می‌شوند و در تمام اوقات قابل مشاهده می‌باشند.

در حالیکه بیت‌کوین به عنوان یک شبکه را نمی‌توان کنترل کرد اما کاربران توانایی کنترل کامل دارایی خود در درون شبکه را دارند.

 

بیت کوین چگونه کار می کند؟

یک کاربر فقط مقدار موجودی بیت‌کوین در کیف خود و نتایج تراکنش‌ها را می‌بیند.

در پشت صحنه شبکه بیت‌کوین یک فناوری شبیه به دفتر حساب (لجر) با نام بلاکچین (BlockChain)  بیت‌کوین را در دسترس عموم قرار می‌دهد. این لجر تمام تراکنشات انجام شده را در خود دارد.

داده‌های دیجیتالی تراکنش‌ها در یک بازه‎‌ی زمانی مشخص با یکدیگر در یک بلاک جمع می‌شوند و در پروتکل بیت‌کوین این بازه به نحوه‌ی طراحی شده است که برای هر بلاک حدود 10 دقیقه طول بکشد.

اگر شخصی سعی کند که حتی یک حرف یا عدد از داده‎‌های تراکنشات ذخیره شده در بلاک را تغییر بدهد، این تغییر بر تمام بلاک‌های بعدی تأثیر خواهد گذاشت و با توجه به عمومی بودن بلاکچین این  اشتباه یا تلاش در جعل تراکنش به راحتی توسط بقیه کاربران مشاهده و اصلاح می‌شود.

قبل از هر ارسالی کیف پول کاربر فقط توانایی تأیید هر تراکنش را دارد. و صحت و اعتبار هر تراکنش توسط امضاء های دیجیتالی یا کلیدهای خصوصی ویژه هر آدرس (فرستنده) حفاظت می‌شوند. در نتیجه فقط افرادی که به کلید خصوصی آن آدرس دسترسی دارند، توانایی کنترل و ارسال بیت‌کوین را خواهند داشت.

به دلیل افزایش تعداد تراکنش‌ها در سال‌های اخیر و اشباع شبکه ممکن است که تأیید شدن هر تراکنش  از چند دقیقه تا چندین ساعت طول بکشد.

 

برای افزایش سطح آگاهی و جلوگیری از ضررهای احتمالی در این حوزه و مطالعه 8 مورد دیگر از 13 سرفصل اساسی در پاسخ به سوال بیت‌کوین چیست کلیک کنید 

منبع فرعی : ویکی پدیا

  • ۰۰/۰۲/۰۳
  • خبرچین khabarchain

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی