خبرچین

خبرچین مرجعی برای آموزش بلاکچین و ارزهای دیجیتال است.

خبرچین

خبرچین مرجعی برای آموزش بلاکچین و ارزهای دیجیتال است.


تیم خبرچین به عنوان یک رسانه تخصصی در حوزه ارزهای دیجیتال از سال 1396 فعالیت خود را آغاز کرد. هدف ما کمک به آشنایی مردم با فناوری‌های جدیدی مثل بیت‌کوین، بلاکچین و ارزهای دیجیتال هست و در این راه سعی می‌کنیم تا پروژه‌های کلاهبرداری را هم به شما معرفی کنیم. ما در سایت خبرچین و شبکه‌های اجتماعی دیگرمان سعی میکنیم تا با آموزش ساده مفاهیم پایه و اصولی ارزهای دیجیتال و بیت‌کوین به شما در برداشتن اولین قدم‌هایتان کمک کنیم.

۱۱ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

 

همواره منتقدین ارزهای دیجیتال منتظر افت این ارزها هستند، اما احتمالا هیچ وقت ارزهای دیجیتال به این نتایج نخواهند رسید! و به این دلیل دانشمندان اقتصادی جهان فناوری بلاک چین را بهترین اختراع قرن در تاریخ اینترنت می دانند.

از مزایای ارزهای دیجیتال میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1- مقاوم در برابر تورم

همانطور که میدانیم در صورت بحران اقتصادی بانک های مرکزی پول های جدید چاپ کرده و به بازار تزریق می کنند که این باعث تورم در ارزهای سنتی می گردد. اما بیت کوین و ارز های دیجیتال دیگر طوری طراحی شده اند که به تعداد مشخصی استخراج می شوند و پس از اتمام، تعداد آن ها افزایش نخواهد یافت و در نتیجه تورم نمیتواند بر روی این ارزها تاثیر بگذارد و از ارزش آن را پایین بیاورد.

2- شکستن مرزهای تحریم

بزرگترین مزیت ارزهای دیجیتال برای ایرانی ها بی تاثیر بودن تحریمها بر روی تراکنش با این نوع ارزها میباشد. شما میتوانید با انتقال ارز دیجیتال به کیف پول مقصد بدون هر گونه مالیات در هر جای جهان پول انتقال دهید و همچنین در صورتی که سازمانی قصد بلوکه و یا مصادره ی اموال شما را داشته باشد ارزهای دیجیتالی نمیتواند خللی در دارایی شما  ایجاد کند چون به هیچ عنوان قابل کنترل نیستند.

3- هزینه های معاملاتی پایین

به دلیل غیر متمرکز بودن ارزهای دیجیتالی کارمزدها فقط شامل صرافی ها و درگاههای پرداختی می شود که حدود 0.01 درصد کل مبلغ خرید میباشد

4- به چالش کشیدن دلار

همانطور که میدانیم اقتصاد جهان به دلار وابسته است. با ورود ارزهای دیجیتال به عرصه ی اقتصاد این وابستگی به سمت نزول است و توانسته است تا حدی اقتصاد جهان را تغییر دهد.

5- بازدهی

رشد چشم گیر ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین در نمودار زیر قابل بررسی میباشد. در طی سه سال گذشته این رشد به 1500 درصد رسیده که مقدار قابل توجهی میباشد.

 

 

همچنین نمودار اتریوم در طی سه سال گذشته بیش از 1200 درصد رشد داشته است، نکته ی حائز اهمیت نوسان های این نمودارها میباشد در ژانویه 2018 قیمت اتریوم از 1300 دلار به زیر 500 دلار سقوط کرده ولی بعد از مدتی سقف قبلی را شکسته و به قیمت بیش از 2000 دلار رسیده است!

 

نمودار اتریوم

 

فرض کنید اگر در ابتدای سال 2021 مبلغ 1000 دلار ارز دیجیتال خریداری میکردید چقدر برای شما سود داشت؟

 

نمودار نسبی رشد ارزها

 

نمودار بالا نشان دهنده ی سود شما در این برهه ی زمانی میباشد. قطعا با دیدن این نمودار شما هم فکر میکنید چه سود ارزشمندی را از دست دادید! اما نگران نباشید این بازار همواره فرصت های خوبی در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد.

 

معایب ارزهای دیجیتال

با توجه به نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال نباید تحت تاثیر جو بازار یا رشد بالای این ارزها قرار بگیرید و ترس از دست دادن سود باعث شود مقدار زیادی از یک ارز را در اوج قیمتی خریداری کنید در حالی که هیج شناختی از آن رمز ارز ندارید. این یک اشتباه بسیار خطرناک است و نباید مرتکب آن شوید.

همچنین این ریسک وجود دارد که دولت این ارزها را ممنوع کند، یا اینکه به هر دلیلی دسترسی‌تان به کیف پول را از دست بدهید. بنابراین سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال خالی از ریسک نیست. به همین دلیل پیشنهاد میشود اگر قصد سرمایه گذاری در این بخش از بازار را دارید فقط آن بخش از سرمایه تان را که با از دست رفتن آن خللی به زندگی شما وارد نمیشود را به کار بگیرید

  • خبرچین khabarchain
  • ۰
  • ۰

 

برای ماینرهای بیت کوین پس از هاوینگ چه اتفاقی می افتد؟

برخی از ماینرهای کوچک ممکن است که مجبور به ترک اینکار شوند و یا در بهترین حالت سخت افزار خود را ارتقا دهند.

تا این لحظه بیشترین عملیات استخراج بیت کوین توسط غول های صنعتی همچون Bitmain (شرکتی مستقر در چین) با ارزش تقریبی 12 میلیارد دلار در سال 2018 انجام شده است. Bitmain بلاک ها را با هزاران دستگاه ماینر بسیار قوی و پرمصرف تایید می کند و بسیار کارآمدتر از ماینرهای ساده و اساسی استفاده شده توسط افراد می باشند.

با کاهش بیشتر پاداش بلاک، افرادی که به سختی هزینه های استخراج را تامین می کنند مجبور به خروج از این بازار می شوند ولی شرکت هایی خواهند بود که با نرخ جدید به استخراج بیت کوین ادامه خواهند داد که در نتیجه از غیرمتمرکز بودن بازار کاسته خواهد شد و این صنعت در دست آنها خواهد افتاد.

با اینحال ممکن است که روش و راه های کارآمدتری برای استخراج پیدا شود که به افراد و شرکت های کوچک تر امکان رقابت با شرکت های بزرگ را بدهد.

آیا قیمت بیت کوین پس از هاوینگ تغییر می کند؟

با توجه به چارت، بسیار محتمل است که قیمت بیت کوین پس از هاوینگ رشد کند ولی در نهایت همه چیز به نرخ عرضه و تقاضا بستگی دارد.

اساسا هاوینگ عرضه بیت کوین را نصف می کند که باعث کمیاب تر شدن آن می شود و اگر تقاضایی وجود داشته باشد احتمالا قیمت رشد خواهد داشت.

همچنین بحث تکرار تاریخ نیز وجود دارد، با نگاهی اجمالی در گذشته تاریخ بیت کوین که از تحلیل تکنیکال استنتاج میشود مشاهده میکنیم هر زمان که هاوینگ اتفاق افتاده، بعد از آن بیت کوین در بلند مدت سودآوری داشته به نمودار زیر با دقت توجه کنید:

نمودار قیمتی بیت کوین بعد از هر هالوینگ

همان‌طور که در نمودار فوق مشخص است، می‌بینیم که اولین هاوینگ بیت‌کوین در نوامبر سال ۲۰۱۲ رخ داد.  در آن زمان قیمت هر بیت‌کوین ۱۱ دلار بود که با وقوع هاوینگ تا ۱۱۰۰ دلار در سال ۲۰۱۳ بالا رفت.

در هاوینگ دوم که در جولای ۲۰۱۶ اتفاق افتاد، بیت‌کوین حدود ۶۵۰ دلار قیمت داشت که با گذشت حدود ۱.۵ سال پس از هاوینگ، قیمت آن در دسامبر ۲۰۱۷ به ۲۰ هزار دلار رسید.

سومین هاوینگ نیز همان‌طور که مشخص است در ۱۱ مه ۲۰۲۰ اتفاق افتاده است. پس با این استدلال که رفتار گذشته همواره در نمودارها تمایل به تکرار دارند، انتظار این‌که قیمت بیت‌کوین پس از هاوینگ سوم و در آینده‌ای نزدیک دوباره صعودی شود، انتظار نابه‌جایی نیست. از این رو کارشناسان و فعالین حوزه کریپتوکارنسی بعد از هاوینگ سوم نگاه ویژه‌ای به این ارز دیجیتالی محبوب و پرحاشیه دارند.

آیا این اتفاق دوباره اتفاق می افتد؟ هیچ راه علمی برای تایید حتمی بودن آن نیست. علاوه بر آن در طول چهار سال گذشته این صنعت به شدت تغییر کرده است و اخبار مربوط به رمزارزها و به ویژه بیت کوین دارای پوشش خبری بالایی در رسانه های دنیا می باشند و افرادی تحت تاثیر این اخبار ممکن است که شانس خود را امتحان کنند و با توجه به الگوها به خرید بیت کوین وسوسه شوند.

کدام ارزهای دیجیتال دارای پروسه هاوینگ هستند؟

اگر به خواهیم به جز بیت کوین، رمز ارزهای دیگری که از این فرایند استفاده می‌کنند را نام ببریم به ارزهای مانند بیت کوین کش و لایت کوین می‌رسیم. درست حدس زدید؛ تقریبا بیشتر رمزارزهایی که از طریق فورک بیت کوین به وجود آمده‌اند از این فرآیند استفاده می‌کنند.

اما در مورد اتریوم و دیگر ارزهایی که فرایند استخراج استفاده می‌کنند چطور؟ آیا هاوینگ اتریوم نیز وجود دارد؟ جواب این سوال خیر است. اگرچه هر دو بیت کوین و اتریوم مبتنی بر استخراج با گواه اثبات کار (POW) یا اصطلاحا قابل استخراج هستند اما اتریوم دارای فرایند هاوینگ نیست. به عبارت دیگر؛ سیاست پولی اتر، رمز ارز بومی اتریوم با سیاست بیت کوین متفاوت است.

در مورد ارزهای دیجیتال دیگری مانند ترون که از الگوریتم اجماع POW استفاده نمی‌کنند هم مشخصا این فرایند وجود ندارد، زیرا فرایند هاوینگ تنها برای کوین‌هایی که از طریق استخراج بدست می‌آیند طراحی شده است.

هاوینگ به چه معناست؟

  • خبرچین khabarchain
  • ۰
  • ۰

 

توکن های لوریج شده یا اهرمی توکن هایی هستند که در صورت استفاده درست امکان سوددهی بیشتری از تغییرات بازار را به شما خواهند داد. بیشتر توکن های لوریج، توکن های ERC-20 می باشند و بر روی بلاک چین اتریوم صادر می شوند.

این نوع توکن ها برای اولین بار در حوزه کریپتوکارنسی توسط صرافی FTX معرفی شدند اما بعدا صرافی های بیشتری آنها را اضافه کردند. برای مدتی نیز در صرافی بایننس اضافه شده بودند ولی به دلایلی بایننس آنها را حذف کرد.

چگونه توکن های لوریج را خریداری کنیم؟

ftx

همانطور که در مقاله تحلیل تکنیکال چیست اشاره کردیم خرید و فروش  این توکن ها در حوزه کریپتوکارنسی مانند هر توکنی می باشد اگر هم اکنون در یک صرافی بخصوصی هستید (BULL) یا (BEAR) را جستجو کنید اگر صرافی شما داشته باشد تمام توکن های لوریج لیست شده را برای خرید و فروش در دسترس شما قرار خواهد داد.

اگر صرافی شما آنها را نداشت ولی همچنان مشتاق ترید با این توکن ها هستید به صرافی FTX مراجعه کنید. البته علاوه بر این صرافی گزینه های دیگری نیز وجود دارند ولی FTX به عنوان صادر کننده توکن های لوریج تمام توکن ها را خواهد داشت.

مزایای توکن های لوریج

انجام معاملات در فیوچرز و مارجین ممکن است که برای برخی افراد مبتدی پیچیده و سخت باشد. افراد سطح مبتدی برای استفاده از مزیت لوریج ها در بازار می توانند با خرید توکن دیگر نگران لیکوئید شدن، مارجین و درصد سود و ... نباشند.

یکی دیگر از مزیت ها توکن های لوریج وجود آنها بر روی بلاک چین می باشد که قابلیت نگه داری، انتقال بین صرافی ها و بین کیف های پول را ممکن می سازد.

خطرات توکن های لوریج

چرا با اینکه توکن های لوریج اینقدر خوب هستند فقط از آنها به جای مارجین و فیوچرز استفاده نکنیم؟! این نوع توکن ها نسبتا جدید و آزمایشی می باشند که خطرات خود را نیز دارند.

مهمترین نکته نحوه کارکرد توکن های لوریج در بلند مدت نسبت به یک پوزیشن لوریج دار می باشد. بدلیل عملیات متوازن سازی مجدد که قبلا در مورد آن بحث کردیم این توکن ها برای نگه داری بلند مدت ساخته نشده اند.

یک نکته دیگر حجم پایین نقدینگی و حجم معاملات این نوع توکن ها می باشد که نسبت به بازارهای مارجین و فیوچرز کمتر می باشد.

توکن های لوریج چگونه کار می کنند؟

توکن های لوریج توسط صرافی FTX صادر و بازخرید می شوند اما شما می توانید در صرافی های دیگر مانند بقیه توکن های ERC-20 آنها را ترید کنید.

فرض کنید که شما 100 دلار توکن ETHBULL را خریداری کرده باشید (توکن اتر با لوریج 3X). یک حساب برای شما با پوزیشن 300 ETH/USD در Futures  باز خواهد شد. فکر کنید که یک بات مسئول پوزیشن شما باشد.

در نتیجه این حساب یک پوزیشن لانگ به ارزش 300 دلار بر روی ETH/USD در فیوچرز خواهد داشت که با 100 دلار توکن لوریج شما نشان داده می شود.

در صورتی که بخواهید توکن لوریج خود را نقد کنید فرآیندی شبیه فرایند بالا طی می شود. و درست مانند استبیل کوین ها که برابر ارزش آنها قابل خرید هستند توکن های لوریج نیز از شما بر اساس ارزشی که دارند خریداری می شوند.

روند بالا نحوه ساخت و بازخرید توکن های لوریج می باشد که به دلیل پیچیدگی فقط برای تریدرهای با تجربه توصیه می شود. شما به راحتی می توانید با خرید و فروش توکن های لوریج موجود در بازار اقدام به ترید کنید.

توکن های لوریج چگونه توازن خود را حفظ می کنند؟

حفظ توازن توکن لوریج

همانطور که در بالا گفتیم توکن های لوریج یک لوریج متناسب با کوین مرجع خود در کریپتوکارنسی را دارند برای حفظ این نسبت هر روز در ساعت 2 بامداد به وقت جهانی این نسبت دوباره محاسبه می شود.

فرض کنید که شما با همان 100 دلار یک واحد توکن ETHBULL  را خریداری کرده باشید. اگر در طول  روز اتر 3 درصد رشد داشته باشد ارزش یک واحد از توکن شما برابر 109 دلار خواهد شد و در ساعت 2 بامداد این 109 دلار قیمت پایه توکن ETHBULL خواهد بود و اگر فرض کنیم در روز بعد اتر 3 درصد ریزش داشته باشد، ارزش توکن 99.19 دلار خواهد شد(109-109*9%) و شما در کل ضرر کرده اید.

علاوه بر عملیات متوازن سازی مجدد روزانه  در شرایطی که کوین مرجع در روز دچار نوسانات شدیدی شود برای جلوگیری از خطر لیکوئید شدن کل سرمایه، این عملیات دوباره انجام خواهد شد.

با توجه به عملیات بالا که در شرایط بحرانی و با نوسان بالا حتی بیشتر از یک دفعه در روز ممکن است اتفاق بیفتد نحوه عملکرد این توکن ها را نسبت به یک پوزیشن در فیوچرز متفاوت می سازد.

آیا توکن های لوریج خطر لیکوئید شدن را دارند؟

  • خبرچین khabarchain
  • ۰
  • ۰

 

عرضه اولیه کوین چیست؟

اگر در مورد کریپتوکارنسی و بلاک چین چیزی شنیده اید، پس حتما اسم ICO به گوشتان آشناست. بعد از ظهور بیت کوین و به وجود آمدن ارزها و پروژه های بلاک چین کارآفرینان به فکر تاسیس شرکت در این حوزه افتادند اما با مشکل جذب سرمایه مواجه بودند. در جستجوی حل این مشکل ICO به وجود آمد. در این مقاله می خواهیم در مورد مفهوم  ICO وکاربرد آن بیشتر بدانیم پس با ما همراه باشید.

 

تاریخچه پیدایش ICO

اولین ICO در ۳۱ جولای ۲۰۱۳ توسط پروژه مسترکوین برگزار شد. این پروژه به رهبری براک پیرس و اسکات واکر به طور رسمی با یک اعلام عمومی برای جمع‌آوری سرمایه اولیه راه‌اندازی شد که در آن هرکس می‌توانست با ارسال بیت کوین به یک آدرس کیف پول خاص، توکن مسترکوین را خریداری کند. با به بار نشستن پروژه و بالا رفتن ارزش سهام این تیم، سرمایه‌گذاران می‌توانستند ارز دیجیتال خود را در بازار بفروشند و از این طریق به سود برسند. در این پروژه مجموعا ۵۰۰ نفر شرکت کردند و چیزی حدود ۴۷۰۰ بیت کوین جمع‌آوری شد که در آن زمان معادل با ۵ میلیون دلار بود. قیمت بیت کوین در دسامبر همان سال از ۱۰۰ دلار به ۱۰۰۰ دلار افزایش پیدا کرد.

پس از آن؛ ICO توسط بنیانگذار اتریوم، ویتالیک بوترین در سال 2014 رهبری شد. طبق گزارشات حدود 12 ساعت پس از آغاز شروع فروش توکن، 7.4 میلیون اتر فروخته شد که در آن زمان معادل 2.3 میلیون دلار بود. گزارش ها حاکی از آن است که تیم اتریوم بیش از 15 میلیون دلار برای راه اندازی پروژه جمع آوری کرد و شروع به گسترش پلتفرم خود کرد. پروتکل ERC20 اتریوم، تحول عظیمی روی ICO ایجاد کرد و باعث شد اتریوم به بستری برای برگزاری ICO تبدیل شود و مدل سنتی آن را به کلی تغییر داد.

 عرضه اولیه کوین چیست؟

عرضه اولیه کوین

در دوره آموزش رایگان ارزهای دیجیتال آموختیم که عرضه اولیه کوین یک نوع جذب سرمایه پروژه های کریپتویی است که در آن پروژه ها جهت جذب سرمایه توکن های خود را به فروش می گذارند و در ازای ارائه توکن خود به سرمایه گذاران از آن ها بیت کوین و یا اتریوم دریافت می کنند.

با شکل گیری ICO ها و هرچه محبوب شدن آنها پروژه های زیادی شروع به ایجاد توکن خود بر بستر اتریوم کردند تا ICO تشکیل دهند و برای ایجاد بلاک چین و پیشبرد اهداف خود سرمایه به دست آورند. کوین هایی نظیر ترون، EOS و BNB ابتدا بر روی بلاک چین اتریوم ایجاد شدند و پس از عرضه ICO  و جذب سرمایه، به توسعه های خود ادامه داده و بلاک چین خود را ایجاد کرده و از اتریوم به بلاک چین خود مهاجرت کردند.

 در این روش، سرمایه‌گذار توسط یک قرارداد هوشمند که روی بستر بلاک چین (عموما اتریوم) نوشته شده است، درخواست توکن مورد نظر برای سرمایه‌گذاری را ارسال می‌کند. در مقابل، شرکت مقداری از توکن را به نسبت قیمت ارز دیجیتال خریداری شده توسط سرمایه‌گذار برای او می‌فرستد. برخی از پارامترهای سرمایه‌گذاری سنتی مانند مقدار حداقلی و حداکثری بودجه مورد نیاز برای جمع‌آوری و تعیین مقداری بودجه برای پاداش در قراردادهای هوشمند نیز رعایت شده است.

چرا یک استارتاپ ICO را ترجیح می دهد؟

  • خبرچین khabarchain
  • ۰
  • ۰

 

آیا شرکت کیف پول توانایی سرقت دارایی ها را دارد؟

سرقت دارایی داخل کیف پول

پیش تر درباره ایجاد یک کیف پول مجازی در گوشی هوشمند موبایل در دوره رایگان آموزش ارزهای دیجیتال آموزش دادیم. کیف هایی که به صورت آنلاین و توسط طرف ثالثی ارائه می شوند راه خوبی برای ذخیره رمزارزها و دسترسی دائم به آن ها است. اما باید محتاطانه عمل کنید.

در تئوری، یک شرکت می تواند از کلیدهای خصوصی شما برای سرقت دارایی هایتان استفاده کند. مواردی هم وجود داشته اند که به علت تعطیلی شرکت افراد توانایی برداشت از کیف های خود را نداشته اند.

پس در انتخاب خود به دنبال کیف مطمئن و ارائه دهنده جدیدترین تکنولوژی های امنیتی باشید. انتخاب های زیادی وجود دارند و به راحتی می توانید با مطالعه نظرات در شبکه های اجتماعی از نقاط ضعف و قوت هر کدام از آنها مطلع شوید و در نهایت با دید کامل و اطلاعات کافی انتخاب کنید.

چه کارهایی برای حفظ امنیت کیف باید انجام داد؟

اگر قصد نگه داری بلندمدت یک ارز را دارید در حد امکان سعی کنید که از ذخیره سرد و افلاین استفاده کنید. اما اگر نیاز به دسترسی روزمره به حساب خود دارید کیف های داغ و مطمئن کار شما را راه خواهند انداخت.

در صورت انتخاب کیف های داغ، اولین نکته حمایت موبایل یا دستگاه از ویروس ها می باشد. پس سیستم خود را ایمن نگه دارید.

دومین نکته، اگر از کیف های ابری و اینترنتی استفاده می کنید نسبت به ایمیل های که با نام شرکت دریافت می کنید همیشه محتاط باشید. هکرها با یک ایمیل جعلی که با استفاده از لوگو و نام شرکت برای شما ارسال می کنند سعی خواهند کرد که اطلاعات حساب شما را به سرقت ببرند. به آدرس آنها به دقت نگاه کنید ممکن است که فقط در یک یا چند حرف و کارکتر با آدرس اصلی شرکت متفاوت باشد.

دریافت و ارسال رمز ارز از کیف پول چقدر طول می کشد؟

دریافت و ارسال رمز ارز

با توجه به نحوه تایید تراکنش در بلاک چین سرعت آن متغیر است و برای هر تراکنش و هر رمز ارز می تواند متفاوت باشد.

برای بیت کوین به شش تاییدیه قبل از تکمیل یک انتقال نیاز دارید و این فرایند با توجه به فعالیت شبکه ممکن است که تا یک ساعت نیز طول بکشد.

در مورد بقیه رمز ارزها حتی ممکن است که تعداد بیشتری از تاییدیه ها نیاز باشد ولی لزوما این به معنای کاهش سرعت انجام تراکنش نیست. به عنوان مثال برای اتر به 24 تاییدیه نیاز است ولی یک واریزی ممکن است که در چند دقیقه انجام شود.

موجودی کیف پولم صفر شده است، کجا رفته؟

اگر تمام جوانب امنیتی را رعایت کرده باشید و هک نشده باشید، موجودی شما ممکن است که توسط شرکت به یک کیف سرد منتقل شده باشد.

برخی از کیف های اینترنتی موجودی های کاربران را برای امنیت بیشتر از حساب اینترنتی به یک کیف آفلاین انتقال می دهند و وقتی که کاربر نیاز به انتقال دارایی خود برای انجام یک تراکنش داشته باشد موجودی به حساب بازخواهد گشت و یا مستقیما به آدرس مدنظر ارسال می شود.

در صورت یک انشعاب جدید در بلاک چین آیا کیف پولم از کوین جدید حمایت خواهد کرد؟

از انشعاب می توان برای صدور کوین های جدید در کیف های پول استفاده کرد. در صورت حمایت کیف پول ممکن است که یک مدت زمانی طول بکشد و گاهی اوقات کیف پول شما از کوین جدید ممکن است اصلا حمایت نکند.

معمولا توسعه دهندگان کیف های الکترونیکی انشعاب جدید را بررسی خواهند کرد. اگر هیچ گونه مشکلی در انشعاب جدید مشاهد نشود احتمال حمایت و پشتیبانی کیف از انشعاب بالا می رود و مشتریان می توانند از این کوین ها در حساب خود ذخیره کنند.

 

جمع بندی

اگر به تازگی پا در دنیای کریپتو گذاشته اید سعی کنید برای انتخاب کیف پول‌، دقت و توجه بسیاری بخرج دهید و کیف پول معتبری را استفاده کنید؛ به این دلیل که در ارزهای دیجیتال، نمی توانید تراکنش‌ها را بازگردانید و یک اشتباه می‌تواند ضرر جبران‌ناپذیری به شما وارد نماید .

  • خبرچین khabarchain
  • ۰
  • ۰

 

کیف پول الکترونیکی چیست؟
کیف پول الکترونیکی چیست؟

هرکس که دانش و آگاهی لازم در حوزه کریپتوکارنسی داشته باشد و بداند که چرا باید در بازار کریپتو فعالیت کند نیاز به کیف پول مخصوص این بازار یعنی کیف پول دیجیتال دارد. همان طور که می دانید رمز ارزها هیچ شکل و فرم فیزیکی ندارند و آن‌ها را نمی‌توانید مانند یک اسکناس یا سکه واقعی در کیف پولتان قرار دهید. در عوض؛ از طریق کلید عمومی و کلید خصوصی، که چیزی به جز مجموعه‌ای کاراکتر نیستند، مالکیت خود بر تعدادی کوین دیجیتال را نشان می‌دهید. برای ذخیره‌سازی و مدیریت این کلیدها به یک کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارید. ما در این مقاله سعی داریم شما را با مفهوم کیف پول آشنا کنیم و به سوالات شما در این زمینه پاسخ بدهیم.

 

 کیف پول الکترونیکی یک برنامه نرم افزاری می باشد که به شما امکان دریافت و ارسال رمز ارزهایی همچون بیت کوین را می دهد.

از این کیف ها می توان برای ذخیره چندین توکن و کوین (تفاوت کوین و توکن چیست؟ ) استفاده کرد ولی با توجه به شرکت ارائه دهنده و نوع کیف، جدای از بیت کوین، رمزارزهایی که در آن ها قابلیت ذخیره سازی دارند متفاوت خواهند بود.

از کیف های کریپپتو برای ذخیره کلیدهای خصوصی استفاده می شود. کلیدهای خصوصی کدهای مخصوصی هستند که حفظ آن ها توسط شما امری حیاتی است و فقط شما باید از آن ها اطلاع داشته باشید. شما برای انجام یک تراکنش، به کلیدهای خصوصی علاوه بر کلید عمومی نیاز خواهید داشت. به عنوان مثال اگر همان کارت عابربانک خود را یک کیف پول در نظر بگیریم؛ عدد 16 رقمی روی کارت کلید عمومی محسوب می شود و رمز چهار رقمی کارت کلید خصوصی در نظر گرفته می شود در این شرایط اگر رمز کارت را به کسی بدهید می تواند دارای شما را از کارت خارج کند.

انواع مختلفی از کیف ها وجود دارند. برخی بر روی سخت افزار های مخصوصی نصب می شوند و برای انجام تراکنش فقط به اینترنت متصل می شوند. شما حتی می توانید کلیدهای خود را در یک برگ بنویسید. این روش ها ذخیره سرد (Cold Storage) نام دارند.

انواع دیگری نیز هستند که به اینترنت متصل هستند و کیف های داغ و گرم (Hot and Warm Storage) نامیده می شوند.

در واقع یک نوع کیف پول که به صورت نرم افزار هست و روی گوشی نصب می کنید، دارید. اگر نرم افزار مذکور کلیدهای خصوصی شما در سرور ذخیره کند کیف پول گرم در نظر گرفته می شود و اگر کلید های خصوصی را در گوشی خود شما ذخیره کند کیف پول سرد محسوب می شود.

 برای اطلاع دقیق از انواع کیف های موجود می توانید به آشنایی با انواع کیف های پول الکترونیکی مراجعه کنید.

کیف های گرم مانند نرم افزارهایی بانکی می باشند. شما می توانید از چندین دستگاه به حساب خود دسترسی داشته باشید و در صورت از دست رفتن رمز، موبایل یا کامپیوتر نگران حساب خود نباشید. اما امنیت کیف پول سرد خیلی بیشتر است، چون هکرها به کیف پول شما دسترسی ندارند اما می توانند به سرورها دسترسی داشته باشند.

چگونه یک کیف پول بسازیم؟

ساختن کیف پول

در ابتدا به نحوه دسترسی و نوع کیف پولی که می خواهید داشته باشید فکر کنید. پیش تر درباره ایجاد یک کیف پول مجازی در گوشی هوشمند موبایل در دوره رایگان آموزش ارزهای دیجیتال آموزش دادیم.

آیا از موبایل خود یا یک کامپیوتر برای اتصال می خواهید استفاده کنید؟ آیا می خواهید به صورت دائم و با اینترنت به آن دسترسی داشته باشید یا فقط برای نگه داشتن رمزارز با امنیت بیشتر و به صورت آفلاین فکر می کنید؟

برخی از کیف ها محدودیت هایی در زمینه سازگاری با پلتفرم های مختلف را دارند، این را هم مدنظر قرار دهید. پس گام بعدی اطمینان پیدا کردن از حمایت و پشتیبانی کیف پول مدنظر شما از رمز ارزی که قصد سرمایه گذاری در آن را دارید می باشد.

 از قابل اعتماد بودن و پیشینه آن نیز مطمئن شوید. بسیاری از کیف ها یک راهنمای گام به گام برای استفاده از کیف خود را ارائه می دهند. همچنین تهیه یک کد پشتیبانی در نرم افزار به شدت توصیه می شود. کد پشتیبانی را در جای مطمئنی نگه داری کنید زیرا با این کد توانایی دسترسی به حساب خود در صورت بروز هرگونه مشکلی را خواهید داشت.

ما به نوبه خود در سایت خبرچین آموزش های لازم برای نصب و راه اندازی انواع کیف های مطرح بازار را ارائه می دهیم. شما پس از بررسی و انتخاب کیف خود می توانید آموزش های ویدیویی مربوط به آن را مشاهده کنید.

آیا داشتن کیف پول غیرقانونی است؟

  • خبرچین khabarchain
  • ۰
  • ۰

 

  مبنای وجودی کریپتوکارنسی، ریاضیات و علوم کامپیوتر است که برای امنیت اطلاعات و انتقال پول مورد استفاده قرار گرفته است. در واقع، رمز ارزها یک رشته کد هستند که بر روی یک دفتر عمومی مشترک ثبت می­‌شوند. به این دفتر ثبت عمومی، بلاک چین گفته می‌شود که سوابق کل تراکنش‌ها را از روز اول ثبت می­‌کند و به صورت مداوم به روزرسانی می­‌شود. هر بار که ماینرها معادلات پیچیده ریاضی را حل می‌­کنند، یک بلاک به بلاک چین در شبکه اضافه می‌­شود.

یک رمز ارز مانند بیت کوین از شبکه‌ای همتا تشکیل شده است ( شبکه همتا به همتا) و هیچ واسطه­‌ای (مانند بانک‌­ها) در این شبکه وجود ندارد. هر همتا، گذشته و سابقه­ همه­‌ی معاملات ثبت شده در خود نگه می‌دارد؛ بنابراین تراز هر حسابی هم در آن موجود است. هر معامله مانند فایلی است که شامل اطلاعات زیر می‌شود:

شما N عدد بیت کوین به شخص دیگری داده اید و توسط کلید خصوصی آن شخص هم امضا شده است. بعد از امضا، معامله در شبکه منتشر می‌­شود و به این شکل، بیت کوین از شخصی به شخص دیگری فرستاده می­‌شود. این همان تکنولوژی پایه‌­ای P2P است. معامله خیلی فوری و سریع در تمام شبکه شناسایی می‌شود، اما تأیید پس از مدت زمان خاصی صورت می­‌گیرد.

رمز ارزها همانند دلار و ریال پول هایی هستند که با ساز و کار مختلفی ایجاد و توزیع می شوند. روش های مختلفی برای اضافه کردن یک ارز جدید به بازار هست اما در این بین سه روش استخراج  (Mining)، ایردراپ  (Airdrop)و عرضه اولیه کوین (ICO) رایج تر از بقیه هستند. در اینجا به طور مختصر با هر سه روش ذکر شده آشنا خواهیم شد، در مقالات آینده به طور مفصل به آنها می پردازیم.

استخراج: 

زمانی که قدرت پردازش پردازنده ی خود را در اختیار شبکه قرار خواهیم داد در ازای آن پولی به کیف پول ریخته می شود این عمل را استخراج می نامند.

ایردراپ:

 به دریافت رمز ارز به صورت مجانی گفته می شود. البته این مجانی بودن برای همه نیست و تحت شرایط خاصی انجام می شود برای مثال یک شرکت می خواهد یک سری از رمز ارز های خود را وارد بازار کند و بین کاربران خودش پخش کند اما شروطی و قوانینی برای این انتقال تعیین می کند.

عرضه اولیه کوین: 

فرض کنید یک شرکت می خواهد در بازار ارزهای دیجیتال شروع به فعالیت کند، این شرکت برای تأمین سرمایه و عملی کردن این پروژه به سرمایه گذارانی احتیاج دارد و این افراد را با استفاده از فروش رمز ارز خود با قیمت اولیه جذب خواهد کرد. به این عمل عرضه اولیه کوین گفته می شود.

تحلیل تکنیکال چیست؟
تحلیل تکنیکال چیست؟

اگر قصد دارید در بازارهای سرمایه از جمله بازار ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنید باید قبل از هرچیز رمز ارز مورد نظر را مورد بررسی و تحلیل قرار دهید. فردی که بدون تحلیل اقدام به خرید و فروش می‌کند، همانند فردی است که در اتاق تاریک، به‌سوی هدف نامعلوم تیراندازی می‌کند. در چنین شرایطی احتمال آنکه تیر به هدف برخورد کند، بسیار اندک خواهد بود. برای آشنایی با تحلیل تکنیکال و اصول اولیه آن تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

حال تحلیل تکنیکال چیست؟؟؟؟

  • خبرچین khabarchain
  • ۰
  • ۰

 

ویژگی های اصلی قرارداد هوشمند


از قراردادهای هوشمند چه می دانید؟ از سال ها پیش برای خرید و فروش هر کالایی بین فروشنده و خریدار قراردادهای کاغذی نوشته می شد و طرفین را مستلزم انجام کاری می کرد اما شرط اصلی در این روش اعتماد طرفین بود که در دنیای امروز تقریبا نشدنی است، قراردادهای هوشمند به کمک ما آمدند تا بتوانیم این مشکل را حل کنیم و با اعتماد کامل معامله را انجام دهیم. اگر می خواهید بدانید قرارداد هوشمند چیست و چه مزایایی دارد تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

برای اولین بار در دهه 1990 نیک زابو (Nick Szabo) قراردادهای هوشمند را معرفی کرد. او اصول اصلی کار را تعریف کرد، اما در آن زمان فضای مناسب برای تحقق ایده‌ها وجود نداشت.

در دنیای رمز ارزها (کریپتوکارنسی چیست؟) ، ما قراردادهای هوشمند را به یک نرم افزار که بر روی بلاک چین اجرا می شوند توصیف می کنیم. معمولا از آنها به عنوان قراردادهای دیجیتالی که با شرایط مشخص و تعیین شده ای اجرا می شوند استفاده می شود. این شرایط از قبل در کد برنامه تعریف شده اند و توسط تمام نودهای شبکه بلاک چین قراردادها کپی و اجرا می شوند.

بر اساس قراردادهای هوشمند، بلاک چین امکان ساخت پروتکل های بدون اعتماد را فراهم می کند. به این معنی که دو طرف قرارداد بر بستر بلاک چین متعهد به انجام سهم خود از قرارداد بدون نیاز به اعتماد یا آشنایی با یکدیگر می شوند. آنها می توانند از اجرا نشدن قرارداد در صورت فراهم نشدن شرایط تعریف شده در آن مطمئن باشند. علاوه بر مورد بالا از قراردادهای هوشمند می توان برای حذف واسطه ها و کاهش قابل توجه هزینه های  عملیاتی استفاده کرد.

با اینکه قراردادهای هوشمند توسط پروتکل های بیت کوین پشتیبانی می شدند اما محبوبیت خود را به مؤسس و پایه گذار اتریوم، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) مدیون اند.

البته باید اشاره کرد که هر کدام از بلاک چین های موجود ممکن است که از روش های مختلفی برای اجرای قراردادهای هوشمند استفاده کنند. این مقاله بر روی قراردادهای هوشمند که بر روی ماشین مجازی اتریوم (EVM) اجرا می شوند تمرکز خواهد داشت. ماشین مجازی اتریوم بخشی حیاتی از بلاک چین اتریوم می باشد.

قراردادهای هوشمند چگونه کار می کنند؟

قراردادهای هوشمند چگونه کار میکنند

قراردادهای هوشمند مانند برنامه های شرطی کار می کنند. هر بخش از قرارداد فقط زمانی اجرا می شود که شرایط تعیین شده آن فراهم شوند. و معمولا سیستم آنها براساس جملات "اگر ..... آنگاه ....." می باشند.

البته برخلاف نام گذاری آنها، قراردادهای هوشمند نه قرارداد قانونی هستند و نه هوشمند بلکه آنها فقط کدهایی هستند که بر روی بلاک چین اجرا می شوند.

بر روی شبکه اتریوم، قراردادهای هوشمند مسئول اجرا و مدیریت عملیات بلاک چین مربوط به آدرس کاربران با یکدیگر می باشند. هر آدرسی که قرارداد هوشمند نباشد یک حساب با مالکیت خارجی(EOA) نامیده می شود. پس قراردادهای هوشمند توسط کدهای کامپیوتری و حساب های EOA توسط کاربران کنترل می شوند.

اصولا، قراردادهای هوشمند اتریوم از یک کد قرارداد و دو کلید عمومی ساخته می شوند. اولین کلید عمومی توسط سازنده قرارداد تامین می شود. کلید نمایانگر خود قرارداد می باشد و به عنوان یک هویت دیجیتالی عمل می کند که برای هر قرارداد هوشمند منحصر به فرد است.

توسعه ی هر قرارداد هوشمند از طریق معاملات بلاک چین انجام می شود. این کار توسط حساب های EOA و گاهی اوقات یک قرارداد هوشمند دیگر انجام می گیرد اما همیشه اولین عمل در ساخت و توسعه آنها توسط یک کاربر با حساب EOA انجام می شود.

ویژگی های اصلی قرارداد هوشمند

ویژگی های اصلی قرارداد هوشمند

قراردادهای هوشمند اتریوم معمولا ویژگی های زیر را دارند:

منتشر شده: قراردادهای هوشمند در تمام نودهای شبکه ی اتریوم کپی و منتشر می شوند. و این یکی از تفاوت های اصلی نسبت به راه حل های مبتنی بر سرورهای متمرکز می باشد.

شرطی: قراردادهای هوشمند فقط در صورت رسیدن به شرایط تعیین شده، اعمالی که برای آن طراحی شده اند را اجرا می کنند. و تغییر اجرا کننده قرارداد تأثیری در نتیجه نهایی نخواهد داشت.

خودکار بودن: قراردادهای هوشمند می توانند بسیاری از کارها را خودکار انجام بدهند و به عنوان یک برنامه خودران اجرا شوند. البته در بیشتر حالات اگر یک قرارداد تحریک نشود، غیرفعال خواهد ماند.

تغییرناپذیر: قراردادهای هوشمند پس از اجرا تغییرناپذیر می شوند. فقط در صورت اجرای یک بخش مشخص حذف می شوند بنابراین می توانیم بگویم که امکان دست کاری کد قراردادهای هوشمند وجود ندارد.

قابل تنظیم: قبل از اجرا، قراردادهای هوشمند را می توان با روش های مختلفی کدنویسی کرد. بنابراین، می توان از آنها برای ساخت انواع زیادی از اپلیکیشن های غیرمتمرکز (DApps) استفاده کرد و این به خاصیت محاسباتی بلاک چین اتریوم مربوط می شود.

بدون نیاز به اعتماد: دو یا چند طرف می توانند با استفاده از قراردادهای هوشمند بدون نیاز به اعتماد و آشنایی با یکدیگر تعامل داشته باشند. و تکنولوژی بلاک چین دقیق و صحیح بودن داده ها را تضمین خواهد کرد.

شفافیت: با توجه به اینکه قراردادهای هوشمند بر پایه ی یک بلاک چین عمومی می باشند کد اصلی آنها علاوه بر تنها تغییرناپذیر برای تمامی کاربران قابل مشاهده نیز می باشد.

آیا می توانم یک قرارداد هوشمند را تغییر یا حذف کنم؟

  • خبرچین khabarchain
  • ۰
  • ۰

 

3 تفاوت عمده ریپل و بیت کوین چیست؟
3 تفاوت عمده ریپل و بیت کوین چیست؟

دنیای ارزهای دیجیتال بسیار پیچیده و شگفت انگیز است و همه چیز در آن قابل اتفاق افتادن است. در این مقاله سعی شده است که به یک ارز دیجیتال به نام ریپل بپردازیم. ارزی که به عنوان فرزند ناخلف خانواده ارزهای دیجیتال و اتفاقی نادر در حوزه کریپتوکارنسی شناخته می شود. زیرا برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال، ریپل ارزش های آن ها را دنبال نمی کند و هدف دیگری را در سر دارد.

در این مقاله نگاهی به تاریخچه، مزایا و معایب، هدف، تکنولوژی، تفاوت هایش با رقیبان و بیت کوین را برای شما بازگو خواهیم کرد. پیش از مطالعه این مقاله توصیه میشود برای آشنایی ابتدایی با دنیای کریپتوکارنسی حتما در دوره رایگان آموزش ارزهای دیجیتال ثبت نام کنید.

تاریخچه و رویدادها

تاریخ پیدایش و اولین جرقه های ریپل (ripple.com/xrp) در سال ۲۰۰۴ اتفاق افتاد. در آن سال فردی به نام رایان فوجر شرکتی را به نام ریپل پی (Ripple Pay) بنا نهاد که این اتفاق دقیقا ۴ سال قبل از پیدایش بیت کوین رخ داده است. این شرکت مشغول به خدمات‌رسانی به مردم به وسیله یک سرویس مالی است به این صورت که امکان انتقال ارز های سنتی و آنلاین را برای کاربران خود به صورت امن ایجاد می کند. ایده ریپل اکنون تغییر چندانی پیدا نکرده است.

در سال ۲۰۱۲ یکی از فعالان در حوزه رمز ارزها به عنوان مدیر تیم ریپل انتخاب شد نام این شخص جد مک کالب (Jed McCaleb) بود. مک کالب در همان سال کریس لارسن (Chris Larsen) را استخدام کرد. این اتفاقات باعث شد در سال ۲۰۱۳ با جذب سرمایه گذاران، شرکت ریپل لبز تاسیس شود وXRP  به بازار عرضه شود.

عکس موسسان ریپل

اما با این حال مک کالب در سال ۲۰۱۴ از ریپل جدا شد و ادعا کرد که هدف ریپل تغییر کرده است.

معنای کلمه

کلمه Ripple به معنای حرکت موج های روی آب است که عمدتا پس از سقوط یک قطره صورت می گیرد.

  • خبرچین khabarchain
  • ۰
  • ۰

 

تتر چیست؟

تتر نوعی ارز دیجیتال پایدار است که به منظور تنظیم بازارهای مالی مثل کریپتوکارنسی ایجاد شده است. به طور کلی می‌توان با تتر همانند یورو، دلار، ریال و… برخورد کرد، این ارز دیجیتالی که تنها دچار نوسانات ناچیز می‌شود به اندازه دلار ارزشمند بوده و به دلار دیجیتالی نیز معروف است.

برای مردم ایران، با توجه به کاهش مستمر ارزش پول ملی، خرید یک ارز باثبات نظیر تتر راهکاری مناسب برای حفظ ارزش دارایی خود محسوب می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد خرید تتر حتی برای افرادی که تمایلی برای ورود به دنیای کریپتوکارنسی ندارند، فواید خاص خود را دارد.

آیا تا کنون در حوزه ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کرده اید؟ تجربه خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

اگر در حوزه ارز های دیجیتال فعالیت دارید حتما از تتر استفاده کرده اید، همانطور که در مقاله استیبل کوین گفتیم یکی از معروفترین استیبل کوین های با پشتوانه تتر است. در این مقاله می‌خواهیم توضیح دهیم که تتر چیست و چه ویژگی هایی دارد؛ با ما همراه باشید.

 

تتر چیست و چرا به وجود آمد؟

تتر در سال 2012 خلق شد. در آن زمان، نام مستر کوین (Mastercoin) برایش انتخاب شد، اما در سال 2014 و زمان عرضه رمز ارز، به نام ریِل کوین (Realcoin) راه اندازی شد. اما این راه اندازی اولیه برای موفقیت و شناخته شدن این رمز ارز کافی نبود و کمی بعد در ماه نوامبر، توسط شرکت  iFinex، مالک تشکیلات Tether و صاحب صرافی ارز دیجیتال بیت فینکس (Bitfinex) که آن را پایه‌گذاری نموده است، دوباره نام‌گذاری شد.

این ارز دیجیتال پایدار (استیبل کوین) که مهمترین ویژگی آن این است که از نوسانات بازار ارزهای دیجیتال محفوظ می‌باشد، در اصل به عنوان ابزاری برای کنترل عدم پایداری قیمت در معاملات رمز ارزها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب این ارز دیجیتال بلاک چین محور هم از امکانات ارزهای دیجیتال بهره‌مند است و هم مشابه ارزهای رایج فیزیکی، فاقد نوسانات قیمت رمز ارزها می‌باشد و قیمت نسبتا ثابتی دارد. اما چطور؟

دلیل این که تتر دچار نوسان قیمت سایر رمز ارزها نمی‌شود، این است که این ارز دیجیتال توسط ارزهای فیات (از جمله دلار، یورو و ین) پشتیبانی می‌شود. در نتیجه، برخلاف رمز ارزهایی مانند بیت کوین یا اتریوم، ارزش آن بسته به قیمت ارزی که پشتوانه آن است افزایش یا کاهش می‌یابد.

شرکت iFinex که تتر را راه‌اندازه کرده و اداره می‌کند، مدعیست همیشه به اندازه توکن‌های در گردش تتر در بلاک چین، دلار آمریکا (یا سایر ارزهای رایج مثل یورو) کنار می‌گذارد.

محبوب‌ترین توکن تتر،USDT نام دارد که پشتوانه دلاری دارد و ارزش آن تقریباً معادل ۱ دلار آمریکا است. همانطور که انتظار می رود USDT در میان سایر توکن های تتر گسترده‌ترین کاربرد را دارد؛ به خاطر همین است که در بیش‌تر مواقعی که در مورد تتر صحبت می‌کنیم، منظور همان توکن USDT تتر می‌باشد. در واقع به طور ساده می‌توانیم بگوییم کهUSDT، دلار دیجیتالی است که در صرافی‌ها به عنوان جایگزین دلار عمل می‌کند.

شرکت iFinex همچنین توکن‌ EURT را بر پایه ارز یورو که ارزشی معادل ۱ یورو دارد نیز راه اندازی کرده است. این شرکت به طور مشابه ارز دیجیتال Tether Gold با نماد XAUT که پشتوانه طلا دارد را نیز ارائه نموده است؛ ولی این دو توکن، کم‌‌تر از توکن دلاری تتر شناخته شده‌ هستند.

  • خبرچین khabarchain