خبرچین

خبرچین مرجعی برای آموزش بلاکچین و ارزهای دیجیتال است.

خبرچین

خبرچین مرجعی برای آموزش بلاکچین و ارزهای دیجیتال است.


تیم خبرچین به عنوان یک رسانه تخصصی در حوزه ارزهای دیجیتال از سال 1396 فعالیت خود را آغاز کرد. هدف ما کمک به آشنایی مردم با فناوری‌های جدیدی مثل بیت‌کوین، بلاکچین و ارزهای دیجیتال هست و در این راه سعی می‌کنیم تا پروژه‌های کلاهبرداری را هم به شما معرفی کنیم. ما در سایت خبرچین و شبکه‌های اجتماعی دیگرمان سعی میکنیم تا با آموزش ساده مفاهیم پایه و اصولی ارزهای دیجیتال و بیت‌کوین به شما در برداشتن اولین قدم‌هایتان کمک کنیم.

۳ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

ارز دیجیتال ایاس (EOS) چیست و چگونه کار می‌کند؟

 به خبرچین خوش آمدید. نوسانات اخیر بیت‌کوین و اتریوم بسیاری از معامله‌گران را به فکر سرمایه‌گذاری در آلت کوین هایی مانند ایاس (EOS)، ریپل (XRP) و لایت کوین (LTC) انداخت. این روزها ارز دیجیتال ایاس (EOS) به عنوان یکی از رقبای اصلی بیت کوین نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها را به خود جلب نموده است.

اگر به تازگی درباره بلاک چین EOS شنیده‌اید و می‌خواهید بیشتر درباره آن بدانید یا اگر با مراجعه به مطالب آموزشی دیگر هنوز نحوه عملکرد ایاس را درک نکرده‌اید، نگران نباشید. ما در این مقاله سعی می‌کنیم ارز دیجیتال ایاس و چگونگی عملکرد آن را به بیانی ساده برای شما شرح دهیم.

معرفی ارز دیجیتال ایاس (EOS)

بیت شیرز و گرافن پلتفرم های خوبی هستند اما قراردادهای هوشمند را پشتیبانی نمی‌کنند. در شبکه اتریوم‌ به عنوان دومین ارز دیجیتال محبوب دنیا قراردادهای هوشمند اجرا می‌شوند اما سرعت انجام تراکنش ها پایین و همچنین کارمزدها بسیار بالا است. در حقیقت شبکه EOS ترکیبی از توانایی بالای بیت شیرز و گرافن و کاربرد قراردادهای هوشمند اتریوم است.

هدف اصلی EOS ایجاد بلاک‌چینی غیرمتمرکز با سرعت پردازشی بسیار بالا و رایگان (یا با کارمزد بسیار کم) است که در آن امکان ساخت قراردادهای هوشمند و در نتیجه برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) وجود داشته باشد. به بیان ساده در واقع هدف بلند مدت ایاس ساخت پلتفرمی مانند یک سیستم عامل در دنیای رمز ارزها است که کارها را بسیار آسان می‌کند.

بلاک‌چین EOS شبکه‌ای است که تمامی این کارها در آن انجام می‌شود و توکن ایاس (EOS) ارز دیجیتال بومی این شبکه میباشد که به منظور انجام تراکنش‌ها از آن استفاده می‌شود. برنامه های غیرمتمرکز آینده اینترنت هستند و قبلاً بیش از هزار برنامه غیرمتمرکز روی بلاک چین های دیگر ساخته شده است.

بلاک چین ایاس (EOS)

به عنوان مثال یکی از برنامه‌های غیرمتمرکزی که می‌توان روی بلاک‌چین EOS پیاده‌سازی کرد، نسخه غیرمتمرکز فیس‌بوک است؛ بطوریکه هیچ شخص یا نهاد متمرکزی شبکه را کنترل نکند و هیچکس به اطلاعات شخصی شما دسترسی نداشته باشد.

یکی دیگر از اهداف EOS فراهم آوردن بستری برای پردازش میلیون‌ها تراکنش در ثانیه است. این کار می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند. بلاک‌چین‌های دیگر نیز قراردادهای هوشمند را پشتیبانی می‌کنند اما هیچکدام از آن‌ها نمی‌تواند با این سرعت تراکنش‌ها را پردازش کند. به عنوان مثال اتریوم که محبوب‌ترین بلاک چین برای میزبانی قراردادهای هوشمند است، توانایی پردازش تنها 15 تراکنش در ثانیه را دارد !

اما اهمیت این موضوع در چیست؟ با ذکر چند مثال این قضیه را روشن خواهیم نمود:

  • در هر ثانیه بیش از 52,000 لایک روی فیس بوک اتفاق می‌افتد و هریک از این لایک‌ها مانند تراکنش‌هایی هستند که شما آنها را نمی‌بینید.
  • در عملیات پرداختی و مالی نیز نیاز به انجام بیش از 100,000 تراکنش در هر ثانیه وجود دارد.

بنابراین به وضوح می‌توانید متوجه نیاز به انجام میلیون ها تراکنش در ثانیه و سایر مشکلات موجود بشوید. در نتیجه بهترین گزینه برای حل این مشکلات استفاده از بلاک‌چین EOS است.

یکی دیگر از مشکلاتی که EOS به دنبال حل آن است، کاربردپذیری (Usability) است. به عنوان مثال پلتفرم های Steem و BitShares می‌توانند 100,000 تراکنش را در هر ثانیه پردازش کنند و از تکنولوژی قراردادهای هوشمند استفاده نمایند. اما برای توسعه دهندگان افزودن توابع کاربردی مانند بازیابی حساب و برنامه ریزی کارها در این پلتفرم‌ها بسیار سخت است.

با استفاده از پروتکل EOS امکان استفاده از تمامی این توابع کاربردی وجود دارد تا توسط آن توسعه دهندگان بتوانند طرح مورد نظر خود را به راحتی پیاده سازی کنند.

تاریخچه ارز دیجیتال ایاس (EOS)

توکن و بلاک چین ایاس بر مبنای مقاله‌ سفید (White Paper) منتشر شده در سال 2017 میلادی طراحی شد. برای اطمینان از توزیع گسترده توکن‌های EOS تیم توسعه دهنده Block.one در سال 2017 توکن های خود را روی بلاک چین اتریوم و بصورت توکن ERC-20 عرضه کردند. پس از توسعه و ساخت بلاک چین انحصاری EOS تمامی توکن‌های خریداری شده به شبکه EOS منتقل شد.

پلتفرم EOS.IO توسط شرکت خصوصی Block.one توسعه یافته و به عنوان یک نرم افزار متن باز در تاریخ یکم ژوئن سال 2018 میلادی ارائه شد.

ارز رمزنگاری شده ایاس (EOS) یکی از جدیدترین پروژه‌های بلاک‌چین است که به بازار ارزهای دییجتال وارد شده است. همانطور که گفته شد هدف اصلی ایاس ایجاد شبکه‌ای با قابلیت انجام میلیون‌ها تراکنش در ثانیه و با کارمزد بسیار کم است. عرضه اولیه سکه (ICO) توکن های ایاس به دو دلیل بسیار جذاب بود. این دلایل عبارتند از:

  1. اولین دلیل این بود که عرضه اولیه سکه ایاس در تاریخ 25 ژوئن سال 2017 آغاز شد و در چهارم ژوئن سال 2018 پایان یافت. در واقع این فرآیند نزدیک به یک سال به طول انجامید و به طولانی ترین عرضه اولیه سکه تا به امروز تبدیل شد. تیم توسعه دهنده EOS این کار را به این دلیل انجام داد که تمامی افراد شانس استفاده از این عرضه اولیه و خرید مقداری ارز دیجیتال ایاس را داشته باشند. لازم به ذکر است در این ICO معادل 700 میلیون توکن ایاس (72 درصد از مقدار کل عرضه) به فروش رفت.
  2. دومین دلیل این است که تیم توسعه دهنده ایاس توسط این عرضه اولیه سکه توانست بیش از 4 میلیارد دلار سرمایه برای توسعه شبکه EOS جمع‌آوری کند تا به عنوان یکی از موفق ترین عرضه اولیه های سکه تا به امروز شناخته شود.

چه کسی EOS را اختراع کرد؟


چه کسی ایاس را اختراع کرد؟

تیم توسعه دهنده EOS متشکل از افراد با تجربه‌ای مانند دنیل لاریمر (Daniel Larimer) و برندن بلومر (Brendan Blumer) است. توسعه دهنده اصلی EOS دنیل لاریمر است. Larimer یکی از بنیانگذاران اصلی شرکت های BitShares و Steem می‌باشد و پروژه های ارز دیجیتال او در حال حاضر مجموعاً میلیاردها دلار ارزش دارند. در این میان شرکت Block.one توسعه بلاک چین EOS را برعهده دارد. این شرکت خصوصی از سال 2014 میلادی وارد حوزه بلاک چین شد و مدیریت آن برعهده براندن بلومر میباشد.

در دسامبر سال 2020 لاریمر اعلام کرد هرچند هنوز ایجاد بازار آزاد و یافتن راه حل های داوطلبانه برای تامین زندگی و عدالت و آزادی برای مردم را ماموریت خود می‌داند، اما دیگر علاقه ای به ساخت فناوری های سانسور شده ندارد. و پس از آن از تیم ایاس خارج شد.

پس از خروج لارمیر، ایاس روند نزولی قیمت خود را آغاز کرد. با افت قیمت Eos برندن لومبر، دیگر سازندۀ ایاس اعلام کرد که شرکت وی هنوز بیش از 140.000 بیت کوین در اختیار دارد. البته با اینکه جدایی لارمیر باعث افت شدید ارزش ایاس شد اما این روزها نمودارها خبر از کاهش روند نزولی این رمز ارز می دهند.

ایاس (EOS) چگونه کار می‌کند؟

به ایاس ” قاتل اتریوم (Ethereum Killer)” نیز گفته می‌شود؛ به این معنی که ایاس می‌تواند تمامی فعالیت های اتریوم را به صورت بسیار آسان تر و بهینه تر انجام دهد.

شبکه های اتریوم و ایاس هر دو برنامه های غیرمتمرکز (dApps) را پشتیبانی می‌کنند، اما تفاوت اصلی آنها در سرعت پردازش است که به آن مقیاس پذیری (Scalability) نیز گفته می‌شود. مقیاس پذیری یکی از مهمترین فاکتورهایی است که در هنگام بررسی یک بلاک چین باید مد نظر قرار داد.

در حال حاضر شبکه اتریوم تنها می‌تواند 15 تراکنش در هر ثانیه را پاسخگو باشد که این مقدار برای رسیدن به هدف نهایی اتریوم بسیار کم است. از سوی دیگر شبکه ایاس امیدوار است تا بتواند این مقدار را به بیش از 1 میلیون تراکنش در ثانیه برساند. اما چگونه ؟!

برای پاسخ به این سوال ابتدا اتریوم را بررسی می‌کنیم. دلیل اصلی که شبکه اتریوم نمی‌تواند تراکنش‌های زیادی را پردازش کند، نحوه مدیریت داده های آن است بطوریکه هر بلاک می‌تواند مقدار محدودی اطلاعات در خود ذخیره کند. برای درک بهتر این موضوع کانتینری خالی را در نظر بگیرید که ظرفیت آن محدود است و فقط می‌تواند 1000 جعبه را در خود جای دهد و به دلیل همین محدودیت نمی‌توان بیشتر از این مقدار در آن جعبه قرار داد.

نه تنها هر کانتینر (بلاک اتریوم) توانایی ذخیره بیش از 1000 جعبه ( 15 تراکنش در هر ثانیه) را ندارد، بلکه مدت زمانی طول می‌کشد که کانتینر (تراکنش) به مقصد خود برسد. به تکنولوژی که تمامی این کارها با آن انجام می‌شود، الگوریتم گواهی اثبات کار (Proof Of Work) گفته می‌شود که بسیار کند، هزینه‌زا و نامناسب برای شبکه ارزهای دیجیتال است.

تیم توسعه دهنده اتریوم روش های مختلفی از جمله شاردینگ و تراکنش‌های برون زنجیره‌ای را برای حل این موضوع امتحان کردند اما هنوز به دنبال رسیدن به بهترین نتیجه هستند. (احتمالاً استفاده از الگوریتم گواهی اثبات سهام)

بلاک چین ایاس از مدل اجماع (Consensus Model) جدید با عنوان اثبات سهم محول شده (Delegated Proof Of Stake) به جای گواهی اثبات کار استفاده می‌کند. استفاده از این الگوریتم می‌تواند تمامی مشکلاتی را که شبکه اتریوم دارد، حل کند.

بیان نحوه عملکرد الگوریتم اثبات سهم محول شده به کسانی که آشنایی کمی با تکنولوژی بلاک‌چین دارند کمی مشکل است. اما نگران نباشید ما سعی می‌کنیم این الگوریتم را به ساده ترین شکل ممکن برای شما توضیح دهیم.

  • تصور کنید برای تایید تراکنش ها روی شبکه نیاز به 200 فرد است. به این افراد شاهد (Witnesses) گفته می‌شود.
  • از آن جایی که بلاک‌چین غیرمتمرکز است، سرمایه‌داران ایاس باید شاهدها را انتخاب کنند و برای این کار باید رأی دهند.
  • قدرت رای شما وابسته به مقدار کوین EOS است که در اختیار دارید که به آن اصطلاحاً Stake گفته می‌شود. هر چقدر کوین (Stake) بیشتری داشته باشید، رای شما قدرت بیشتری خواهد داشت و تاثیر آن نیز بر شبکه بیشتر خواهد بود. در این روش قدرت شبکه توسط 200 فردی کنترل می‌شود که بیشترین سرمایه را در اختیار دارند.
  • در واقع شاهدها هستند که شبکه را امن نگه می‌دارند و در ازای این کار پول (توکن ایاس) دریافت می‌کنند.
  • تعداد زیادی شاهد دیگر نیز وجود دارند که منتظر هستند تا نوبت انتخاب آنها بشود تا بتوانند از این طریق کسب درآمد کنند.
  • اگر شاهدی کار خود را به خوبی انجام ندهد، می‌توان آن را با رأی گیری از شبکه حذف کرد و شاهد دیگری جایگزین او نمود.

استفاده از این الگوریتم باعث ایجاد سیستمی کارآمد می‌شود که تراکنش‌ها در آن با سرعت بالاتری انجام می‌شود و در عین حال کارمزد بسیار کمی نیز دارد. در واقع انجام هر تراکنش تنها 3 ثانیه طول می‌کشد. در بلاک چین اتریوم برای تأیید هر تراکنش باید تمامی کامپیوترهای (نودها) موجود در شبکه با هم اجماع داشته باشند. به همین دلیل سرعت آن بسیار پایین تر از شبکه ایاس است.

یکی دیگر از امکانات خوب EOS این است که امکان مسدود کردن (Freeze) تراکنش ها در آن وجود دارد. اما اهمیت این کار چیست؟

اگر با دنیای ارزهای دیجیتال آشنا باشید احتمالا درباره هک DAO شنیده‌اید. در این عملیات هک که در سال 2016 میلادی رخ داد بیش از 50 میلیون دلار اتر (ETH) دزدیده شد. در حالی که اگر بلاک چین اتریوم از الگوریتم گواهی اثبات سهم محول شده (DPoS) استفاده می‌کرد، این اتفاق به علت امکان مسدود‌سازی تراکنش ها هیچگاه رخ نمیداد.

  • خبرچین khabarchain
  • ۰
  • ۰

 

 

هوش مصنوعی Artificial intelligence  شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که در آن به ساخت ماشین‌هایی هوشمند پرداخته می‌شود که مانند انسان‌ها عمل می‌کنند و واکنش انجام می‌دهند.یک عامل هوشمند، سیستمی است که با شناخت محیط اطراف خود، شانس موفقیت خود را پس از تحلیل و بررسی افزایش می‌دهد. هوش مصنوعی در آینده‌ای نه چندان دور زندگی بیشنر انسان‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بنا بر تحقیق معتبر دانشگاه آکسفورد که در سال ۲۰۱۳ انجام گرفته است؛ ۴۷ درصد از کل جایگاه‌های شغلی ایالات متحده در سال ۲۰۳۰ به شکل اتوماسیون و بدون حضور انسان انجام می‌گیرند. همچنین برنامه‌نویسان و مهندسان نرم‌افزار در ۲۰ سال آینده تنها ۸ درصد امکان اتوماسیون شغلشان وجود دارد. محققین براین باوراند که نهایتا مهندسان نرم‌افزار روزی با برنامه‌ای هوشمند جایگزین خواهند شد؛ برنامه ای که می‌تواند کدها را خود کپی کند، بنویسد و آن‌ها را بهبود بخشد.

 

آموزش و یادگیری چگونه انجام می‌شود؟

مهندسی دانش بخش بزرگی از پژوهش‌های مورد نیاز هوش مصنوعی را تشکیل می‌دهد. ماشین‌ها در صورتی می‌توانند مانند انسان‌ها رفتار کنند که اطلاعات فراوانی از جهان اطراف خود داشته باشند.

یادگیری ماشین نیز یکی دیگر از بخش‌های اصلی هوش مصنوعی است. آموزش به ماشین به شکل‌های گوناگونی دسته بندی شده است. ساده ترین راه برای یادگیری ماشین روش “آزمون و خطا” است.  برای مثال، یک برنامه ساده برای کیش و مات کردن شاهِ حریف در یک بازی شطرنج را در نظر بگیرید. برنامه مهره‌های شطرنج را به صورت تصادفی آن قدر حرکت می‌دهد تا موفق به کیش و مات کردن طرف مقابل شود و در دفعه‌ی بعدی که همین مسئله‌  دوباره به کامپیوتر داده شود می‌تواند سریعاً مسئله را حل کند و پاسخ را بیابد.

هدف یادگیری ماشینی این است که کامپیوتر (در کلی‌ترین مفهوم آن) بتواند به تدریج و با افزایش داده‌ها بازدهی بالاتری در وظیفهٔ مورد نظر پیدا کند. گستردهٔ این وظیفه می‌تواند از تشخیص خودکار چهره با دیدن چند نمونه از چهرهٔ مورد نظر تا فراگیری شیوهٔ گام‌برداری برای روبات‌های دوپا با دریافت سیگنال پاداش و تنبیه باشد. یکی از پروژه‌های معروف یادگیری ماشینی، پروژه‌ی تشخیص سن از روی تصویرِ شرکت مایکروسافت است.

هوش مصنوعی به چند نوع تقسیم می‌شود؟

آنچه امروزه به هوش مصنوعی مشهور است به دو دسته‌ی “ANI” و “AGI” تقسیم می‌شود.

 

ANI

ANI مخفف Artificial Narrow Intelligence (هوش محدود مصنوعی) است و معمولاً به آن “هوش مصنوعی ضعیف” هم می‌گویند. این نوع هوش مصنوعی تنها می‌تواند در یک حیطه‌ی محدودی از تخصص فعالیت کند. برای مثال می‌توان به آبی بزرگ (Big Blue) اشاره کرد. ابر کامپیوتری که IBM در سال ۱۹۹۷ ساخت تا بزرگ‌ترین شطرنج بازان جهان را شکست دهد. آبی بزرگ یک کار را بسیار عالی انجام می‌دهد: شکست انسان در شطرنج. اما تخصص آن به همین مورد محدود می‌شود.

شاید تا به حال متوجه این موضوع نبوده باشید، ولی همین حالا هم توسط هوش مصنوعی ضعیف یا ANI محاصره شده‌ایم. ماشین‌هایی که عادات جستجوی شما در گوگل را ردگیری می‌کنند و بر اساس هزاران متغییر مختلف تبلیغات مناسب را برای شما به نمایش در می‌آورند، بر اساس ANI های ابتدایی ساخته شده‌اند که در طول زمان سلایق شما را یاد می‌گیرند. مثال دیگر فیلترهای هوشمند سرویس‌های ایمیل برای پاکسازی اینباکس شما از اسپم است. سیستم‌هایی که در یک لحظه بین میلیون‌ها پیام به جستجو می‌پردازند و تصمیم می‌گیرند که کدام یک واقعی است و کدام باید حذف شود.

هوش‌ مصنوعی امروزی کار‌هایی را انجام می‌دهد که از قبل برای آن برنامه ریزی شده ‌است. برای مثال دستیار‌های صوتی امروزه به صورتی برنامه ریزی شده‌اند که تنها قادر به نمایش وضعیت آب و هوا،ارسال پیام، تنظیم آلارم، پخش آهنگ و … باشند. آن‌ها کار‌هایی خارج از چیزی که برایشان از قبل تعریف شده انجام نمی‌دهند. آن‌ها فکر نمی‌کنند و دارای احساسات نیستند و برای جواب سوالاتی‌ که از آن‌ها می‌پرسیم برنامه‌ریزی شده اند. در واقع پایگاه داده‌ای از مجوعه‌ی سوال و جواب به آن‌ها داده شده است. شاید برای رفع این مشکل نیاز به شبیه سازی یک مغز مانند مغز انسان باشد! این گونه دستیار‌های صوتی، خود قادر به جمله سازی برای پاسخ به سوالات کاربران هستند و دیگر پاسخ‌های تکراری نمی‌دهند. (برخی از دستیار‌های صوتی مانند کورتانا، پاسخ برخی از سوالات پیچیده را در اینترنت جستجو می‌کند و جواب می‌دهند.)

ANI نسخه‌ی مفید و نسبتاً بی‌ضرر هوش ماشین است که می‌تواند به تمام بشریت سود برساند؛ زیرا اگرچه قادر به پردازش میلیاردها عدد و درخواست در یک زمان است، اما همچنان مقید به عمل در یک حیطه‌ی خاص است که آن عملکرد هم محدود به تعداد ترانزیستورهایی است که ما به آن اجازه می‌دهیم داشته باشد. در سمت دیگر، هوش مصنوعی‌ای که نگرانی بسیاری را بر انگیخته است “Artificial General Intelligence” (هوش عمومی مصنوعی) یا به اختصار AGI است.

 

AGI

ساختن چیزی که حتی با کمی اغماض بتوان نام AGI بر آن گذاشت می‌تواند بزرگترین دستاورد علوم کامپیوتر باشد و اگر روزی به آن دست پیدا کنیم، همه‌ی زوایای جهانی را که می‌شناسیم را تغییر خواهد داد. موانع زیادی برای رسیدن به هوش مصنوعی برابر با ذهن انسان وجود دارد. یکی از موانع این است که هرچند شباهت‌های زیادی بین نحوه‌ی عملکرد مغز ما و شیوه‌ی پردازش اطلاعات توسط کامپیوترها وجود دارد، اما وقتی نوبت به تفسیر اطلاعات مانند مغز انسان می‌رسد، ماشین‌ها عادت بدی دارند که بیش از حد به جزئیات توجه می‌کنند. شاید حکایت کسی که برای تفریح به طبیعت رفته بود و “درخت ها نمی‌گذاشتند جنگل را ببیند!” به خوبی توصیف کننده‌ی این وضعیت باشد.

دانشمندان در پی شبیه سازی مغز انسان هستند. اما به دلیل توان کم ابر کامپیوتر‌های فعلی و مصرف زیاد انرژی این کار به صورت کامل امکان پذیر نیست. IBM برای رفع مشکل مصرف انرژی ابر کامپیوتر‌ها، در حال توسعه‌ی تراشه‌هایی مبتنی بر شبکه‌‌های عصبی است. IBM تا به حال توانسته به قدرتی فراتر از قدت پردازشی مغز یک موش دست پیدا کند. اندازه کل مجموعه‌ی طراحی شده برابر با سایز یک یخچال کوچک است.

درون این مجموعه بسته‌‌های کوچکی به اندازه‌ی درایو دیسک سخت ( هارد درایو) رایانه قرار گرفته است. داخل این بسته‌های کوچک تراشه‌هایی که همگی مبتنی بر فناوری شبکه‌های عصبی هستند قرار گرفته‌اند. IBM این تراشه‌ها را TrueNorth نام گذاریکرده است.  این تراشه‌ها با استفاده از سیلیکون و متشکل از آنالوگ‌های فیزکی طراحی شده‌اند که شامل نئورون‌ها و سیناپس‌ها (ارتباط بین نئورون) هستند و به صورت اختصاصی برای فعالیت در بستر شبکه‌های عصبی طراحی شده‌اند.

هر تراشه شامل بیش از یک میلیون نئورون و ۲۵۶ سیناپس بین نئورون‌ها است. درون هر بسته  بیش از ۴۸ میلیون نئورون سیلیکونی قرار گرفته که تعداد آن‌ها از نئورون‌های موجود در غشا مغزی یک موش بیشتر است. مغز موش‌ها بیش از ۲۱ میلیون نئورون در خود جای داده است. با در نظر گرفتن این موضوع می‌توان به جرات گفت که قدرت پردازشی فوق‌العاده‌ای درون این بسته‌ها جا گرفته است. پیاده‌سازی چنین شبکه‌ی عظیمی با استفاده از معماری‌های معمول می تواند فضای زیادی را اشغال کند بطوریکه انرژی مورد نیاز برای راه‌اندازی آن می‌توان با انرژی الکتریکی مورد نیاز یک شهر برابری کند؛ اما آنچه که IBM ساخته است تنها به ۷۰ میلی وات انرژی نیاز دارد.

اما اگر روزی یک شبیه سازی کامل از مغز انسان ساخته شود؛ این شبیه ساز باید قادر به فکر کرن درک احساسات انسانی مانند عشق، نفرت و درد باشد و همانند یک انسان عمل کند.

 

 

هوش مصنوعی جه کاربردهایی دارد؟

 

کاربرد‌ها در زندگی

امروزه نیز می‌توان کاربرد‌های هوش مصنوعی‌ را در زندگی روزمره مشاهده کرد. برای مثال برخی از چراغ‌های راهنمایی رانندگی هوشمند با محاسبه زمان مورد نیاز برای توقف خودرو‌ها در پشت چراغ قرمز از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. غلط یاب‌ گوشی‌های هوشمند کلماتی را که نادرست نوشته شده‌اند را شناسایی و آن را با کلمه‌ی درست جایگذاری می‌کنند. آن‌ها شیوه نگارش شما را یاد می‌گیرند و کلماتی مناسب را برای تکمیل جمله ارائه می دهند. دستیار‌های صوتی گوگل (Google Now) ، اپل (Siri) و مایکروسافت (Cortana) به سوالات و درخواست‌های شما پاسخ می‌دهند و در هنگام رانندگی تنها با گوش سپردن به سخنان شما؛ برای دوستانتان پیامک می نگارد و ارسال می‌کند . همچنین با شناختی که از شما دارند (مانند سلیقه) به بررسی رستوران‌های نزدیک مورد علاقه شمامی‌پردازند و بهترین رستوران را پیشنهاد می‌دهند.

همچنین برخی از موتور‌های جستجوگر مانند گوگل شیوه جستجو نمودن شما را یاد می‌گیرند و متناسب با آنچه که به دنبال آن می‌گردید، نتایج را سفارش سازی می‌کنند. به تبلیغات هوشمند گوگل  نیز می‌‌توان اشاره کرد: کافی است یک اپلیکیشن را از فروشگاه اپلیکیشن گوگل (Google Play) دانلود و یا فیلمی را از یوتیوب نگاه کنید تا تبلیغات مرتبط با آن‌ها را در سایت‌هایی که از کد‌های تبلیغاتی گوگل استفاده می‌کنند مشاهده کنید. اپلیکیشن و سایت فیسبوک را نیز می‌توان به عنوان یکی از سایت‌هایی نام برد که با استفاده از هوش مصنوعی، تبلیغات خود را برای کاربران هدفمند نموده  و باعث شده است تا سودی چند برابر به دست آورد.

از دیگر کاربرد‌های هوش مصنوعی می‌توان  تطابق دادن اثر انگشت‌ها یا چهره‌ها برای باز نمودن قفل امنیتی گوشی‌های هوشمند را نام برد.

  • خبرچین khabarchain
  • ۰
  • ۰

 

 

 

طراحی ساده

بهترین راه برای یک شرکت جدید به منظور جلب توجه مخاطبین و جذب مشتریان بالقوه، ایجاد یک کارت ویزیت جذاب می باشد. اکثر طراحان و صاحبان مشاغل تمایل به ترکیب رنگ ها و تصاویر دارند. آن ها معتقدند ترکیب رنگ های متفاوت و تصاویر جذاب جلب توجه بیشتری می نماید. از این رو قریب به اتفاق این کارت ها با رنگ های مختلف و تصاویر متفاوت به چاپ می رسند. دسته ی دیگری از طراحان معتقدند کلید بازاریابی موثر، طراحی ساده می باشد.

این دسته از طراحان اعتقاد دارند حقیقت در سادگی نهفته است و اگر طرح خود را پر زرق و برق نمایند هدف اصلی طرح به حاشیه می رود و از اهمیت آن کاسته می گردد. بنابراین آن ها با به کارگیری طرح هایی ساده و شکیل سعی در جذب مخاطب دارند. طراحان ساده پسند عمیقا به این جمله باور دارند که “کمتر قطعا بیشتر است”. کارت ویزیت هایی که توسط این دسته طراحی می شود بسیار مورد توجه عموم مردم قرار می گیرند و بسیار پرطرفدار می باشند. شاید ما هم باید بپذیریم که قطعا کمتر، بیشتر است.

در واقع طراحی ساده کارت ویزیت به این معنا نیست که شما کارت خود را بدون جذابیت طراحی نمایید و یا هویت و برند تجاری خود را به خطر بیاندازید. بلکه باید کارت خود را به گونه ای طراحی نمایید که در عین سادگی بسیار پرجذبه و تاثیرگذار باشد.

نکاتی در طرح ساده کارت ویزیت

  1. قبل از آغاز چاپ و طراحی کارت ویزیت مزایای یک طراحی ساده و مینیمال را در نظر بگیرید.
  2. مشتری بالقوه یا مخاطب باید بتواند به راحتی شما و خدمات شما را شناسایی نماید.
  3. هرگونه اطلاعات مربوط به شرکت، محصولات و خدمات خود را به طور مختصر روی کارت ویزیت درج نمایید.
  4. اطلاعات تماس خود را از جمله تلفن، وب سایت، آدرس، ایمیل و … حتما در کارت ویزیت خود لحاظ نمایید.
  5. آرم شرکت، نام کسب و کار، دو خط اطلاعات تماس و وبسایت را حتما در کارت خود قید نمایید.
  6. از درج اطلاعات غیر ضروری و کم اهمیت خودداری نمایید.

افزایش دیده شدن

اگر میخواهید بالاتر از رقبای خود حضور داشته باشید و بیشتر به چشم آیید، یک طراحی مینیمالیستی با فضای سفارشی بسیار عالی می تواند چشم هر بیننده را به سمت کارت شما خیره نماید. اگر حس می کنید یک کارت سفید موجب احساس خستگی می شود، می توانید طرح خود را در پس زمینه ای تیره به چاپ برسانید و یا از کارت های کتان، سلفون مات مخملی و یا لمینت مخملی استفاده نمایید. این قبیل کارت ها سبب افزایش زیبایی کارت شما در عین سادگی می گردند.

افزایش اعتماد به نفس

کارت های ویزیتی که با متن و تصاویر متراکم و شلوغ هستند، به نظر نا امید کننده و غیر حرفه ای می باشند. چاپ مینیمالیستی کارت ویزیت، اعتماد به نام تجاری خود را نشان می دهد و موجب اعتماد مخاطبین به شرکت و برند شما خواهد شد. این امر نهایتا مخاطبان شما را به اندازه کافی علاقه مند به پیگیری شرکت شما خواهد نمود. اگر برند شما متناسب باشد، می توانید طرح های پیچیده رنگی مانند سیاه و طلایی و یا پس زمینه سیاه را انتخاب نمایید.

طراحی های عالی و فوق العاده کنجکاوی مخاطبین شما را به چالش می کشد. شما با کمک یک طراحی عالی و بی عیب در حقیقت آن ها را تشویق می کنید تا با نام تجاری شما ارتباط برقرار نمایند.

بهبود خوانایی

جهت بهبود خوانایی و شکیل تر شدن کارت ویزیت خود به نکات زیر توجه نمایید:

  1. طراحی خود را به صورت عمودی با چاپ آرم خود بر روی کارت انجام دهید.
  2. چاپ عمودی اگرچه رواج زیادی ندارد اما بسیار جلب توجه می نماید.
  3. چاپ آرم و لوگو به صورت عمودی می تواند کارت شما را جذاب تر نماید.
  4. درج اطلاعات زیاد به سبب فضای کوچکی که این کارت ها دارند به صلاح نمی باشد.
  5. اطلاعات زیاد در کارت ویزیت موجب بیزاری مخاطب از نام و نشان شما می گردد.
  6. در درج مطالب و تصاویر دقت ویژه ای صرف نمایید.
  7. مطالب زائد و بیهوده را در صورت امکان از کارت خود حذف نمایید.
  8. حتما مطمئن شوید که نام شرکت شما بزرگتر از آدرس و شماره تلفن شما در کارت ثبت شده باشد.
  9. کارت ویزیت فرصتی مناسب برای کسب و کارهای کوچک برای ایجاد یک تصویر خوب می باشد.
  10. کارت ویزیت اغلب معرف شما به مشتریان و همکاران بالقوه می باشد.
  11. چاپ کارت ویزیت یک ابزار بازاریابی اولیه برای بسیاری از کسب و کارهای کوچک می باشد.

در ادامه این مقاله برخی از دستورالعمل ها که در طراحی و سفارش کارت ویزیت موثر می باشند را بیان می نماییم.

در نظر گرفتن بازار هدف

آلفرد پوور، موسس مرکز مشاوره کسب و کارهای کوچک می گوید: “شما باید مخاطبانتان را در نظر بگیرید” او معتقد است: “یک کارت ویزیت معمولی بسیار متفاوت با یک کارت ویزیت فانتزی و خاص می باشد. یک کارت برای کارهای هنری نیز بسیار متفاوت از یک کارت برای مشاغل مرتبط با قانون است” واضح است که پوور می خواهد بگوید قبل از چاپ کارت ویزیت دقت نمایید که برای چه قشری خدمات ارائه می دهید و متناسب با آن طرح و رنگ کارت خود را برگزینید.

قبل از شروع به طراحی و سفارش کارت ویزیت حتما سوالات زیر را از خود بپرسید:

  1. مشتریان شما در درجه اول مصرف کنندگان هستند یا صاحبان کسب و کار؟
  2. آیا خدمات یا محصولات خود را ارائه می دهید؟
  3. مشتریانی که شما نیاز به جذب دارید چه کسانی هستند؟
  4. کارت ویزیت شما چه کسانی را تشویق و ترغیب می نماید؟
  5. آیا می خواهید گیرنده به وبسایت یا سایت شما برود و محصولات شما را سفارش دهد؟
  6. آیا ترجیح می دهید مخاطب برای ملاقات حضوری با شما تماس بگیرد؟
  7. آیا می خواهید آن ها را ترغیب به بازدید از فروشگاه یا رستوران خود نمایید؟

پاسخ هایی که شما به این سوالات می دهید در نتیجه به طراحی کارت ویزیت شما منجر خواهد شد و اگر به درستی انجام نگیرد کارتی نامتناسب برای خود برگزیده اید.

اطلاعات کارت ویزیت

در گذشته که اینترنت همه گیر نشده بود یک کارت ویزیت خوب مانند یک کارت تلفن شخصی عمل می نمود. اطلاعات اصلی کارت ویزیت در گذشته عبارت بودند از:

  • نام و نام خانوادگی
  • نام شرکت یا موسسه و یا …
  • عنوان شغلی
  • آدرس فیزیکی
  • شماره تلفن

با پیشروی اینترنت در جوامع و دیجیتالی شدن ارتباطات این کارت ها نیز تغییر کردند. امروزه بسیاری از این کارت ها محل درج اطلاعات جدیدی می باشند که عبارتند از:

  • مشخصات وب سایت یا سایت
  • آدرس ایمیل و …
  • شناسه شبکه های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام و …
  • و سایر موارد

از آنجا که این اطلاعات جدید به اطلاعات گذشته افزوده شدند؛ مشکل جدیدی به وجود آمد که شلوغ و خسته کننده شدن کارت های ویزیت به علت حجم زیاد مطالب می باشد. لذا اگر شما نمی خواهید در این دام گرفتار شوید توصیه می شود حتما اطلاعات خود را خلاصه نموده و آن هایی که ضروری تر می باشند را در کارت خود درج نمایید.

دو رو یا یک رو؟

اغلب کارت ویزیت ها هم به صورت یک رو و هم دو رو به چاپ می رسند. کارت های یک رو از این جهت مزیت دارند که چون پشت آن ها خالی می باشد به خصوص در برخی موقعیت ها (مانند نمایشگاه های تجاری) به گیرنده فضایی می دهد تا برای نوشتن یادداشت های شما و کسب و کار شما از آن استفاده نماید.

در اینجا چند ایده برای استفاده از پشت کارت ارائه می دهیم که آن را یک ابزار بازاریابی موثرتر می نماید:

  • کارت خود را به کوپن تخفیف تبدیل کنید.
  • مخاطبین کارت شما را بیشتر حفظ می نمایند تا در صورت امکان از تخفیف محصولات و خدمات شما بهره ببرند.
  • یک خط تضمینی و محرمانه تر درباره اینکه چه کسی هستید و چه چیزی را پیشنهاد می دهید، ارائه دهید.
  • جوایز برجسته دریافت شده، دستاورد های ویژه یا نقل قول از مشتریان راضی را در پشت کارت درج نمایید.
  • خدمات ویژه یا محصولات ارائه شده را در پشت کارت ویزیت فهرست نمایید.
  • ساعتهای کاری یا سایر اطلاعات مربوط به شرکت خود را نیز می توانید در پشت کارت نمایش دهید.

طراحی آرم یا لوگو

لوگو کسب و کار شما و رنگ های آن جهت بازاریابی و هویت نام تجاری شما مهم می باشند. هنگامی که مردم لوگوی شما را مشاهده می کنند، باید کسب و کار شما را بشناسند. لذا اگر در طراحی آن ظرافت به خرج ندهید ممکن است لوگوی شما به نمادی غیر مرتبط با کارتان تبدیل گردد و در بازاریابی هیچ کمکی برای شما نباشد. متخصصان بازاریابی و کارشناسان کسب و کار به شدت توصیه می کنند که یک آرم حرفه ای طراحی کنید. حتی اگر نیاز به پرداخت هزینه باشد. در واقع آن ها معتقدند استفاده از یک طرح حرفه ای بدان معنی است که شما لوگوی خود را بر روی کارت شخص دیگری نخواهید دید. آرم شما باید معرف موقعیت منحصر به فرد شما در بازار باشد.

در این بخش چند دستورالعمل برای طراحی لوگو ارائه می نماییم:

  1. طراحی لوگو باید ساده و منسجم باشد.
  2. سعی کنید از حداقل تعداد رنگ استفاده نمایید.
  3. طرحی را طراحی نمایید که روشن و جذاب باشد و در ابعاد بسیار کوچک یا بسیار بزرگ چاپ شود.
  4. لوگوی خود را با کسب و کارتان مرتبط سازید.
  5. و …

بارگزاری فایل یا طراحی کارت

خدمات چاپ آنلاین در تیک پرینت دارای دو گزینه می باشند:

گزینه اول

  • شما (یا طراح شما) می توانید یک کارت را در رایانه خود طراحی نمایید.
  • سپس فایل تکمیل شده را در سایت فروشگاه صبح آگهی برای ما بارگزاری نمایید.

گزینه دوم

  • می توانید با توضیحاتی که در مورد سفارش خود می دهید طراحی را به طراحان تیک پرینت بسپارید.
  • یکی از خدمات برجسته تیک پرینت طراحی رایگان محصولات توسط طراحان با تجربه و حرفه ای می باشد.

بهترین گزینه جهت چاپ

شما با مراجعه به سایت خرید محصولات تیک پرینت می توانید انواع کارت ویزیت را سفارش دهید. همچنین برای انتخاب جنس، مدل، ابعاد، پوشش و … کارت خود انتخاب های زیادی خواهید داشت. هر شخص با توجه به علایق خود و هزینه ای که برای چاپ این کارت در نظر دارد می تواند کارت مناسب خود را در سایت صبح آگهی پیدا نماید.

کارت ویزیت کاغذی

مزایا

کارت های ویزیت چاپی به شما فرصتی می دهند تا نام تجاری خود را با افرادی که می خواهید در آینده با آن ها ارتباط برقرار کنید به آن ها معرفی نمایید. در عصر محتوای بصری، این کارت ها یک یادآوری عالی برای شما و کسب و کار شما می باشند. کارت های ویزیت کاغذی در کنفرانس ها، نمایشگاه های تجاری و سایر رویدادهای شخصی شما به کار می روند. در واقع زمانی که فردی از شما کارت ویزیت می خواهد، قصد دارد یک یادآوری ملموس از ارتباطش با شما داشته باشد تا در صورت نیاز بتواند به شما مراجعه نماید. همچنین یادداشت برداری سریع در کارت ویزیت کمک خواهد کرد که در هنگام پیگیری این اطلاعات را به راحتی به یاد بیاورید.

معایب

آیا شما اخیرا شماره تلفن، آدرس ایمیل یا آدرس وبسایت خود را تغییر داده اید؟ آیا نام کسب و کارتان را عوض کرده اید؟ هر گونه تغییری که به اطلاعات تماس داده شده در کارت های کسب و کار کاغذی داده می شود، نیاز به یک دسته جدید برای چاپ دارد. از این رو چاپ مجدد کارت ویزیت و بلا استفاده شدن کارت های قدیمی تر سبب هزینه ای مازاد برای شما خواهد بود.

کارت ویزیت الکترونیکی

مزایا

برنامه های موبایل از قبیل SnapDat ، ne Card و Handshake به شما این امکان را می دهند که کارت ویزیت الکترونیکی خود را با سایر کاربران گوشی های هوشمند به اشتراک بگذارید. شما می توانید یک کارت ویزیت شخصی مجازی ایجاد نمایید و به راحتی اطلاعات تماس خود را به سایر کاربران برنامه از طریق نام کاربری خود ارسال نمایید. کم هزینه بودن و در دسترس بودن این ابزار از مزیت های استفاده از کارت های الکترونیکی می باشد. لازم به ذکر است علاقه زیاد مخاطبین به استفاده از گوشی های هوشمند نیز موجب فراهم شدن زمینه ای مناسب جهت استفاده از این کارت ها می باشد.

معایب

سایت های کارت های ویزیت دیجیتال یک روز بوده اند و بعد از بین رفته اند. ابزارهای به اشتراک گذاری تماس مانند Bump ،Card.ly ،BeamMe و My Name E اخیرا محبوب بودند، اما آن ها نیز اکنون از بین رفته اند. به علاوه تمام گزینه های تلفن همراه برای هر دو سیستم  ios و Android  در دسترس نمی باشند. همچنین برخی از نسخه های رایگان به هر دو کاربر نیاز دارند تا برنامه را بر روی گوشی های هوشمند خود نصب نمایند. سایر برنامه های تلفن همراه نیز تنها در صورتی کار می کنند که هر دو طرف در یک شبکه WiFi قرار بگیرند، که باعث می شود اطلاعات به اشتراک گذاشته شود. اگر اتصال ضعیف باشد باز هم نمی توان به خوبی از آن استفاده نمود.

این چند مورد که در پاراگراف فوق بیان گردید عمده معایبی هستند که این کارت ها دارند. اما باز هم با توجه به کم هزینه بودن آن ها استفاده از کارت ویزیت های الکترونیکی توصیه می گردد.

هر یک از کارت ویزیت های کاغذی و دیجیتالی معایب و مزایای خود را دارند. در این شرایط عاقلانه ترین کار استفاده از هر دو مدل آن ها می باشد. در واقع شما می توانید از یک کارت دیجیتالی برای ارتباط در شبکه های اجتماعی و دنیای اینترنت استفاده نمایید و هم زمان با چاپ کارت ویزیتی مناسب در ارتباطات فیزیکی خود با مخاطبین و مشتریان آن را به آن ها ارائه نمایید. بدین ترتیب هم زمان از مزایای هر دو کارت بهره می برید و معایب هر یک توسط دیگری پوشش داده خواهد شد و دیگر نیاز نیست نگران نقص های آن ها باشید.

  • خبرچین khabarchain