خبرچین

خبرچین مرجعی برای آموزش بلاکچین و ارزهای دیجیتال است.

خبرچین

خبرچین مرجعی برای آموزش بلاکچین و ارزهای دیجیتال است.


تیم خبرچین به عنوان یک رسانه تخصصی در حوزه ارزهای دیجیتال از سال 1396 فعالیت خود را آغاز کرد. هدف ما کمک به آشنایی مردم با فناوری‌های جدیدی مثل بیت‌کوین، بلاکچین و ارزهای دیجیتال هست و در این راه سعی می‌کنیم تا پروژه‌های کلاهبرداری را هم به شما معرفی کنیم. ما در سایت خبرچین و شبکه‌های اجتماعی دیگرمان سعی میکنیم تا با آموزش ساده مفاهیم پایه و اصولی ارزهای دیجیتال و بیت‌کوین به شما در برداشتن اولین قدم‌هایتان کمک کنیم.

۱۹ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

احتمالا این روزها به دفعات شنیده اید که دوست و آشنا راجب ارز های دیجیتال و بیت کوین صحبت می کنند و از سودها و ضررهاشون در این بازار میگن. اما خب باید ببینم آبا بازار کریپتو ارزش سرمایه گذاری داره؟ ما چطور می تونیم از این بازار به نفع خودمون استفاده کنیم و ارزش پولمونو را در برابر تورم بسیار بالای این روزها حفظ کنیم؟

 

از روزی که بیت کوین (bitcoin.org) و بلاک چین پا به عرصه ی ظهور گذاشتند همواره منتقدینی داشته اند و دارند. بسیاری از منتقدین ارزهای دیجیتال منتظر افت این ارزها هستند، اما احتمالا هیچ وقت ارزهای دیجیتال به این نتایج نخواهند رسید. به همین دلیل است که برخی از بزرگان اقتصادی جهان فناوری بلاک چین را بهترین ابتکار قرن در تاریخ اینترنت می دانند.

برای شروع به بیان مزایای ارز های دیجیتال بپردازیم:

1- مقاوم در برابر تورم

ارز سنتی یک مشکل اساسی دارد، در صورت بحران اقتصادی بانک های مرکزی پول های جدید چاپ کرده و به بازار تزریق می کنند که این باعث تورم می شود. کنترل تورم به سختی امکان پذیر است و ممکن است کاهش قدرت خرید مردم را به دنبال داشته باشد. همانطور که می دانید بیت کوین و دیگر ارز های دیجیتال طوری طراحی شده اند که تنها تعداد مشخصی استخراج خواهند شد. یعنی، پس از رسیدن به تعداد مشخص، تعداد آن ها افزایش نخواهد یافت و بنابراین، تورم نمی تواند ارزش ارزهای دیجیتال را دستخوش تغییر نماید و از ارزش آن ها بکاهد.

2- شکستن مرزهای تحریم

همانطور که در دوره رایگان آموزش ارزهای دیجیتال اشاره کردیم بزرگترین مزیت ارز های دیجیتال برای ایرانی ها دور زدن تحریم هاست، بین المللی بودن بیت کوین باعث می شود که هر کس در هر جای دنیا بتواند تراکنش های خود را انجام دهد. شما می توانید با خرید بیت کوین و انتقال آن به کیف پول مقصد در هر جای جهان پول انتقال دهید بدون هیچ رد پا و یا مالیاتی به بانک ها و نهاد های حکومتی. همچنین اگر سازمانی قصد مصادره و بلوکه کردن اموال شما را داشته باشد به دلیل غیر قابل کنترل بودن این ارزها نمی تواند خللی در دارایی های شما ایجاد کند.

از طرفی ایران می تواند برای رفع مشکلات تحریم خود ارز دیجیتال ملی ایجاد کند و از طریق آن با سایر کشورهای خاورمیانه مبادلات اقتصادی انجام دهد (اما متاسفانه این امر فعلا صورت نگرفته است).

3- هزینه های معاملاتی پایین

از آنجایی که ارز های دیجیتال غیرمتمرکز عمل می کنند و زیر نظر نهاد خاصی نیستند، کارمزدها فقط برای صرافی ها و درگاه های پرداخت صرف می شود که این کارمزدها نیز مبلغ بسیار ناچیزی هستند. کارمزد بیشتر صرافی ها 0.01 درصد مبلغ خرید شما هستند.

4- به چالش کشیدن دلار

اقتصاد جهان و ایران وابستگی شدیدی به دلار دارد. در سال های گذشته، دولت ها اقدامات زیادی برای کاهش ارزش دلار بر اقتصاد انجام داده اند. با ورود بیت کوین دیگر نیازی به تلاش نبود زیرا بازار ارز های دیجیتال توانست روند دلاریزاسیون را مدیریت کرده و اقتصاد جهان را تغییر دهد.

5- بازدهی

در سال های اخیر رشد ارز های دیجیتال بخصوص بیت کوین همواره شگفتی ساز بوده است. برای بررسی این مهم، نمودار دو ارز مهم بازار کریپتو (به عنوان مثال صرافی بایننس) را مورد بررسی قرار می دهیم.

در ابتدا به نمودار بیت کوین در سه سال گذشته توجه کنید:

نمودار بیت کوین در سه سال گذشته

همانطور که در نمودار بالا می بینید قیمت بیت کوین در طی سه سال گذشته بیش از 1500 درصد رشد کرده است. که مقدار قابل توجهی است.

نمودار اتریوم

و همینطور نمودار اتریوم در طی سه سال گذشته بیش از 1200 درصد رشد داشته است، اما نکته ای حائز اهمیت است نوسان های این نمودار است. در ژانویه 2018 قیمت اتریوم از 1300 دلار به زیر 500 دلار سقوط کرده ولی بعد از مدتی سقف قبلی را شکسته و به قیمت بیش از 2000 دلار رسیده است.

درست است که اگر 2 یا 3 سال پیش در این ارزها سرمایه‌گذاری کرده بودید الان ثروت زیادی داشتید اما اگر پتانسیل این بازار را در نظر بگیرید و چشم انداز شما نسبت به این ارزها مثبت باشد، امروز نیز شاید برای شروع سرمایه گذاری در این ارزها دیر نشده باشد.

حال فرض کنید اگر در ابتدای سال 2021 مبلغ 1000 دلار از هر ارز دیجیتال می خریدید چقدر سود می‌کردید؟

نمودار بررسی سود سرمایه گذاری در چند ماهه اول 2021

قطعا شما هم با دیدن این نمودار به این فکر می کنید که چه فرصت ارزشمندی را از دست داده اید! اما جای هیچ گونه نگرانی برای این مورد وجود ندارد چون این بازار همواره فرصت های خوبی در اختیار معامله گران و به خصوص سرمایه گذاران قرار می دهد.

با توجه به صحبت های گفته شده بالا، حتما به برخی از مزیت‌های استفاده از ارز دیجیتال پی برده‌اید. با این حال اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تر و جزئی‌تر در مورد نکات مثبت استفاده از ارز های دیجیتال صحبت کنیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • امنیت این ارزهای دیجیتالی بسیار بالاست.
  • بر درآمدهای حاصل از ارز های دیجیتال مالیاتی اعمال نمی‌شود.
  • با توجه به اینکه تبادل پول را آسان می کند برای معاملات با مبلغ بالا بسیار مناسب است.
  • امکان پیگیری تراکنش‌های انجام شده توسط ارز دیجیتالی در هیچ نقطه‌ای از دنیا وجود ندارد.
  • در معاملاتی که توسط ارز دیجیتال انجام می‌شوند هر دو شخص خریدار و فروشنده ناشناس می‌باشند.

دلایل سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

با توجه به مزیت های گفته شده ما چرا باید در ارز های دیجیتال سرمایه گذاری کنیم؟ سه دلیل عمده برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال وجود دارد:

مطالعه ادامه با کلیک زدن ...

  • خبرچین khabarchain
  • ۰
  • ۰

 

10 کاربرد مهم بلاک چین

 

ایده بلاک چین برای اولین بار در سال 1991 مطرح شد، اما سال 2009 زمانی که بیت کوین توسعه یافت توجه های بیشتری به خودش جذب کرد. بیت کوین توسط فرد یا گروهی به نام ساتوشی ناکاموتو ساخته شد. با اینکه همچنان اطلاعات دقیقی در مورد هویت ساتوشی ناکاموتو وجود ندارد اما تکنولوژی نوآورانه مطرح شده توسط آن تأثیر زیادی بر نحوه تعامل دنیا با پول ایجاد کرد.

 

در ابتدا توصیه میشود برای فهم بهتر پیش از مطالعه این که 10 کاربرد بلاکچین چیست حتما مقالات آشنایی با بلاک چین و معرفی انواع بلاک چین را مطالعه کنید.

بیشترین کاربرد بلاک چین استفاده از آن به عنوان یک دفتر حساب کلی برای ذخیره و حفاظت از اطلاعات با استفاده از علوم رمزنگاری می باشد. از این تکنولوژی معمولا در شبکه ارزهای دیجیتال استفاده می شود. اما ویژگی غیرمتمرکز و ایمن بودن بلاک چین آن را به ابزاری قدرتمند در بسیاری از صنایع دیگر نیز تبدیل کرده است.

با توجه به توسعه رمز ارزها و کریپتوکارنسی و استفاده از بلاک چین برای حل بسیاری از مشکلات پیش آمده، اطلاع از نحوه اعمال بلاک چین در صنعت های دیگر مهم است.

با حذف اعتماد و امنیت با هزینه بالا، بلاک چین کارایی بالاتری را ارائه می دهد. علاوه بر این شبکه غیرمتمرکز بلاک چین امکان اعمال شفافیت و اطلاع از داده ها را برای تمام کاربرانش ممکن می سازد. و با همین خاصیت بلاک چین توانایی انتشار داده های یکسان و یکپارچه را در شبکه به کاربران خود می دهد.

این ویژگی ها باعث ارائه فرصت های زیادی به سازمان ها و صنعت های مختلف برای بهبود کارایی و امنیت خود را می دهد. که در زیر نمونه ای از آن ها را به شما معرفی می کنیم.

 

انتخابات دیجیتال

انتخابات دیجیتال

میان احزاب سیاسی هر کشور بحث تقلب در انتخابات داغ است و رای های تقلبی فرایند انتخابات را تحت تاثیر قرار می دهد. در حالی که به علت شفاف و امن بودن بلاک چین این مشکل برطرف می شود. هر رای به عنوان یک بلاک و یا یک هش مخصوص ثبت می شود و دیگر امکان دستکاری آن وجود ندارد. یک شرکت سوئیسی روی چنین سیستمی کار می کند که کاملا به صورت Open Source است. اما این مسئله مهم چالش هایی نیز به همراه دارد. اول باید هویت رای دهندگان تشخیص داده شود بدون اینکه امنیت اطلاعاتی آن ها به  خطر بیفتد، دوم اگر به افراد این امکان را بدهید تا با کامپیوتر های شخصی یا موبایل هایشان رای دهند باید وارد این حساب ها شوید و ممکن است در سیستم های آن ها بدافزار هایی نیز وجود داشته باشد.

اسناد رسمی

اسناد رسمی

از آنجایی که سیستم انحصار و وراثت وابسته به کاغذ بازی است، پس خطر تغییر و دستکاری از طرف وارث یا سایر افراد وجود دارد. از طرفی روند محضری بسیار هزینه بر است ونیاز به نیروی کار زیادی دارد. شفافیت و تغییر ناپذیری بلاک چین در این مورد به کمک آماده است.

 اگر کسی اطلاعات بلاک ها را دستکاری بکند و اطلاعات را تغییر دهد، عبارت هش تغییر خواهد کرد و این تغییر باعث شکستن توالی بلاک‌ها می‌شود. با این اوصاف کسی نمی‌تواند در این بلاک‌ها تغییر ایجاد کند. در دوره آموزش رایگان ارزهای دیجیتال اشاره کردیم که هر تغییری از دید همگان مخفی نخواهد ماند. بلاک چین به عنوان یک دفتر عمومی قابل تعمیم، می‌تواند هرگونه ثبتی را به نحو بهتری انجام دهد. هر چند از نظر قانونی هنوز اعتبار دفاتر اسناد رسمی را ندارند.

تعدادی از کشورها پروژه ثبت املاک را بر اساس بلاک چین در حال حاضر اجرا می‌کنند. در سال جاری، گرجستان یک قرارداد را با گروه Bitfury ایجاد کرد تا یک سیستم بلاک چین برای ثبت دارایی ایجاد کند. به گزارش رسمی، هرناندو د سوتو، اقتصاددان برجسته و مدافع حقوق مالکیت، یکی از مشاوران این پروژه خواهد بود. اخیرا، سوئد نیز اعلام کرد که از این سیستم برای ثبت املاک در کشور خود به صورت آزمایشی بهره خواهد برد.

احراز هویت

حراز هویت

امروزه به راحتی می‌توان اطلاعات هویتی را از منابع امن سرقت کرد و برای فرد دیگری مورد استفاده قرار داد. این مشکل برای افراد عادی و شرکت‌های بزرگ مشکلی جدی محسوب می‌شود. مدیریت هویت با داشتن مدارک زیاد به کاری دشوار تبدیل شده است. این مدارک شامل اطلاعات گواهینامه رانندگی، پاسپورت، کارت ملی یا سایر اسناد هویتی مرتبط با سازمان‌های محل اشتغال می باشد.

راه حل این مشکل، تخصیص یک هویت دیجیتالی به هر شخص است. بلاک چین با اختصاص یک هویت به هر فرد در کل شبکه این امر را میسر می‌کند. به کارگیری هویت دیجیتال فواید زیادی دارد. از جمله اینکه دیگر نیازی به نگهداری مدارک نیست. این شرایط مانع از سرقت هویت می‌شود.

توسعه استانداردهای هویت دیجیتال، یک فرآیند بسیار پیچیده است. صرف نظر از چالش‌های فنی، یک راه‌حل جهانی و همکاری بین نهادهای خصوصی و دولتی لازم است. علاوه بر این‌، هدایت سیستم‌های قانونی در کشورهای مختلف مشکل بزرگی به شمار می‌آید.

سازمان های خیریه

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....

  • خبرچین khabarchain
  • ۰
  • ۰

 

6 تفاوت اتریم و بیتکوین چیست؟

اولین تفاوت میان بیت کوین (بیتکوین چیست؟) و اتریوم در سال ساخت این دو است. بیت کوین در سال ۲۰۰۸ به وجود آمد اما اتریوم (اتریم چیست؟) در سال ۲۰۱۵ به دنیای ارزهای دیجیتال وارد شد.

بیت کوین توسط فردی ناشناس یا افرادی ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ایجاد و معرفی شد و تا به امروز هویت این افراد همچنان ناشناس باقی مانده است. این در حالی است که منبع پیدایش و سازندگان اتریوم معلوم هستند.

بیت کوین صرفاً برای جایگزینی پول با سیستم پرداخت آنلاین بدون واسطه ایجاد شد. اما اتریوم بیشتر به عنوان یک بستر برای اجرای قرارداد های هوشمند، راه اندازی توکن های جدید و برگزاری ICO ها (عرضه اولیه کوین) مورد استفاده قرار می گیرد.

در دوره رایگان آموزش ارزهای دیجیتال اشاره کردیم عرضه اولیه کوین راهی است برای ورود ارزهای دیجیتال جدید به بازار که شرکت ها برای جذب سرمایه گذار رمزارز های خود را با یک قیمت اولیه وارد بازار میکنند.

بیت کوین و اتریوم قابل استخراج (استخراج چیست؟) هستند با این تفاوت که از بیت کوین فقط ۲۱ میلیون واحد وجود دارد اما در اتریوم چنین محدودیتی وجود ندارد.

زمان تکمیل یک بلاک ارتباط مستقیمی با زمان تایید تراکنش دارد در اتریوم حدود ۱۴ ثانیه طول می کشد تا یک بلاک کامل شود، در بیت کوین این زمان حداقل ۱۰ دقیقه طول می کشد. در نتیجه سرعت عمل اتریوم بیشتر از بیت کوین است.

تفاوت های دیگری هم میان این دو وجود دارد اما تفاوت های ذکر شده از مهمترین آن ها بودند.

کاربرد های اتریوم

کاربردهای اتریوم

نرم افزارهای کسب و کار

شرکت هایی وجود دارند که بر روی پلتفرم اتریوم نرم افزارهایی در حوزه کسب و کار آزمایش می کنند. که این کار مستقل از زنجیره اتریوم عمومی انجام می شود. برای مثال شرکت هایی مانند مایکروسافت، IBM و UBS در حال انجام آزمایش با اتریوم هستند ‌.

امور مالی غیر متمرکز (DeFi)

 DeFi یک مورد از کاربرد های اتریوم است. به این معنا که یک ابزار مالی سنتی را در طراحی غیر متمرکز، خارج از کنترل شرکت و یا سازمانی ارائه می دهد. برای نمونه می توان صرافی Uniswap که یک صرافی غیر متمرکز برای توکن ها در اتریوم است را نام برد. این صرافی توانسته است که دارایی بیست میلیون دلاری خود را در سال ۲۰۲۰ تبدیل به ۲.۹ میلیارد دلار کند.

برنامه های کاربردی غیر متمرکز اتریوم

بر روی پلتفرم اتریوم محصولات و خدماتی در حال اجرا هستند که به این محصولات برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز گفته می‌شود(DApps) . این DApp ها می توانند نرم افزار هایی برای هر نوع نیازی باشند مانند امور مالی و یا شبکه های اجتماعی.

قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند یک فناوری جدید محسوب می‌شوند که توسط بلاک چین های عمومی امکان پذیر شده اند. اما درک این موضوع بسیار دشوار و پیچیده است. بنابراین فقط به یک توضیح کوچک بسنده می کنیم. یک قرارداد هوشمند یک رابطه با کدهای رمزنگاری شده را مشخص میکند.

می شود گفت که یک قرارداد هوشمند به سادگی یک کد برنامه نویسی می باشد که بدون هیچ واسطه ای بین دو طرف قرارداد در شبکه اتریوم ثبت می شود. شبکه نیز اجرای کامل و خودکار قرارداد را تضمین می کند.

یک مثال ساده برای این قرارداد ها این است که یک فرد می تواند ده اِتر را برای دوست خود در یک تاریخ مشخص با استفاده از قرارداد هوشمند ارسال کند. در این حالت این کاربر یک قرارداد هوشمند ساخته است و داده ها را در آن قرار داده است تا این قرارداد متناسب با نیاز و اجرایی شود.

 اِتِر چیست؟

به رمز ارز بومی پلتفرم اتریوم گفته میشود. اتریوم تحت نماد شرکتی (ETH) کار میکند. اِتر برای پرداخت کارمزد تراکنش ها و خدمات محاسباتی که در شبکه اتریوم اجرا می شود، مورد استفاده قرار می گیرد.

می توان برای پرداخت های مربوط به برنامه های کاربردی در اتریوم از اِتر استفاده کرد و یا برای ارسال پول به افراد دیگر میتوان از اتر استفاده کرد.

اِتر در لیست ارزش بازار رمز ارزها دومین جایگاه را دارد اولین جایگاه متعلق به بیت کوین است اما در حال حاضر اتریوم پر استفاده ترین بلاک‌چین مورد استفاده در جهان است. یکی دیگر از کاربردهای اتر اجرای یک قرارداد هوشمند در پلتفرم اتریوم است.

 

توکن ERC-20

توکن erc_20

به رمزارزهایی که با استفاده از پلتفرم اتریوم صادر می شوند، توکن های ERC-20 گفته می شود. ERC مخفف Ethereum Request for Comment است و عدد 20 هم یک شناسه خاص برای پروتکل ERC است. به عنوان مثال Chainlink یک توکن ERC-20 است.

استخراج اتر و حجم عرضه

اتر یک رمز ارز با قابلیت استخراج است. اما مشکلی که در این میان وجود دارد این است که هیچ محدودیتی برای تعداد نهایی اتر وجود ندارد و مانند بیت کوین یک منبع محدود ندارد. در نتیجه ماینر ها هر چقدر بخواهند می توانند اتر استخراج کنند.

اما برای این که حجم اتر در بازار زیاد نشود و این ارز دچار تورم نشود، شبکه پرداخت کمی به ماینر های اتریوم میپردازد. همین امر باعث شده که کاربران به دنبال استخراج کردن ارز های دیگر بروند.

اما به دلیل اینکه استخراج اتر انرژی زیادی را نمی خواهد و برق کمتری نسبت به استخراج بیت کوین استفاده می کند، این نوع از استخراج هم طرفداران خودش را دارد.

از زمانی که اتریوم در سال ۲۰۱۵ راه اندازی شد، هفتاد و پنج میلیون اتر از همان ابتدا استخراج شده بود که پنجاه میلیون از آن ها در یک عرضه اولیه بین مشتریان توزیع شد. اکنون کل تعداد اترهای موجود در شبکه به بیش از ۱۱۲ میلیون عدد رسیده است و همچنان در حال افزایش است.

  • خبرچین khabarchain
  • ۰
  • ۰

 

افراد زمانی که وارد دنیای ارزهای دیجیتال (ویکی پدیا) می‌شوند اکثرا با بیت کوین شروع به آشنایی این مقوله کرده اند، اما با گذشت زمان و کسب تجربه در عرصه ارزهای دیجیتال (کریپتوکارنسی چیست؟) می توان دریافت که رمز ارزها و راه‌های دیگری برای پیشرفت به غیر از بیت کوین هم وجود دارد. این مقاله قصد دارد شما را با اتریوم دومین رمز ارز قدرتمند که با تفاوت های خود نسبت به بیت کوین جایگاه خود را میان ارزهای دیجیتال تثبیت کرده است آشنا سازد.

در ادامه اول از همه به تاریخچه اتریوم و اتفاقاتی که برایش افتاده نگاهی مختصر می اندازیم و موضوع مهم بعدی آشنایی با تفاوت های این ارز دیجیتال با بیت کوین هست که به آن هم اشاره ای می کنیم. بعد از آن هم به کاربرد ها و توضیح چگونگی کار پلتفرم اتریوم و استخراج (استخراج (Mining) چیست؟) و بدست آوردن آن می پردازیم.

 

چگونگی پیدایش و پدیدآورنده

ویتالیک

اتریوم ابتدا در سال ۲۰۱۳ میلادی توسط فردی به نام ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) در یک وایت پیپر با هدف ساخت برنامه های کاربردی غیر متمرکز معرفی شد.

ویتالیک بوترین یک پژوهشگر در حوزه ارزهای دیجیتال است او همچنین در عرصه برنامه نویسی هم فعالیت دارد و بنیانگذار مجله بیت کوین است. او ملیتی روسی-کانادایی دارد.

 بوترین بر این باور بود که بیت کوین نیاز به یک زبان اسکریپت نویسی برای توسعه برنامه های کاربردی دارد که ایده او مورد قبول جامعه برنامه نویسی و توسعه دهندگان بیت کوین قرار نگرفت.

درنتیجه او خود تصمیم به توسعه و عرضه رمزارز مختص به خود کرد. در نهایت در سال ۲۰۱۵ این شبکه شروع به کار خود کرد و اتریوم ایجاد شد.

رویداد دائو

در هفدهم ژوئن سال ۲۰۱۶ هکر ها با استفاده از یک نقص موجود در نرم افزاری که توسط سازمان دائو طراحی شده بود، موفق شدند ۵۰ میلیون دلار اتر را به سرقت ببرند. همانطور که در دوره آموزش رایگان ارزهای دیجیتال تیم خبر چین نیز اشاره شد این حادثه باعث یک هارد فورک در بلاک چین اتریوم شد و پلتفرم  اتریوم به دو بلاکچین مجزا مبدل شد.

رویداد دائو

رویداد هارد فورک زمانی رخ می دهد که بر سر یک به روزرسانی میان برنامه نویسان یک رمزارز اختلاف به وجود بیاید، یکی از دلایل هارد فورک ایمن سازی بهتر شبکه است. هارد فورک گاهی باعث به وجود آمدن و تولد یک ارز جدید میشود. به عنوان مثال اتریوم کلاسیک هارد فورکی از اتریوم و بیت کوین کش هارد فورکی از بیت کوین است.

بلاک چینی که توسط هکر ها از آن دزدی شده بود به نام اتریوم کلاسیک(ETC)  و جدید با عنوان اتریوم(ETH)  به فعالیت خود ادامه دادند.

 

ریشه کلمه

ویتالیک بوترین پس از مطالعه مقاله ای در ویکی پدیا که راجع به عناصر و ادبیات داستانی علمی بود، نام اتریوم را برای رمز ارز خود انتخاب کرد. او همچنین می گوید: "فوراً فهمیدم که این نام را از سایر اسامی موجود بیشتر دوست دارم من فکر می‌کنم اتریوم حقیقتاً تلفظ خوبی دارد و کلمه اتر را نیز در دل خود دارد که به یک مدیوم نامرئی فرضی اشاره دارد که در جهان نفوذ می‌کند و به نور امکان سفر می دهد."

اتریوم چیست و چه تفاوت ها و شباهت هایی با بیت کوین دارد

برای درک بهتر این قسمت بهتر است که اطلاعاتی در مورد بلاکچین ها و طرز کارشان را مطالعه کرده باشید.

اتریوم چیست؟

اگر بخواهیم با یک زبان ساده به مفهوم اتریوم بپردازیم می توانیم بگویم که اتریوم یک پلتفرم آزاد مبتنی بر فناوری بلاک چین است که توسعه دهندگانِ آن را قادر می سازد تا برنامه های غیر متمرکز خود را را روی آن پیاده سازی کنند.

با خواندن خط اول متن بالا شاید این فکر به ذهن تان بیاید که اتریوم شبیه به بیت کوین است، این سخن هم درست است هم اشتباه. زیرا اتریوم با وجود شباهت هایی که با بیت کوین دارد تفاوتهای بزرگی هم ایجاد کرده است که می تواند برتری هایی نسبت به بیت کوین را برای خود به ارمغان بیاورد در این بخش به شباهت ها و تفاوت های این دو ارز دیجیتال می‌پردازیم.

شباهت ها

برای شباهت های میان بیت ‌کوین و اتریوم می توان گفت هر دوی آنها از بلاک چین استفاده می کنند اما نحوه استفاده و کاربرد بلاک چین ها برای هر کدام از این دو رمز ارز متفاوت است.

می توان گفت هر دوی این رمز ارزها قابل استخراج هستند اما تفاوت هایی میان استخراج این دو وجود دارد که در که در قسمت تفاوت‌ها به آن می پردازیم.

 در آخر می شود به این نتیجه رسید که درست است این دو رمزارز از لحاظ ظاهری با هم شباهت هایی دارند اما از لحاظ کاربرد و نحوه کار کاملاً با هم متفاوت هستند.

تفاوت ها

اولین تفاوت میان بیت کوین و اتریوم در سال ساخت این دو است. بیت کوین در سال ۲۰۰۸ به وجود آمد اما اتریوم در سال ۲۰۱۵ به دنیای ارزهای دیجیتال وارد شد.

بیت کوین توسط فردی ناشناس یا افرادی ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ایجاد و معرفی شد و تا به امروز هویت این افراد همچنان ناشناس باقی مانده است. این در حالی است که منبع پیدایش و سازندگان اتریوم معلوم هستند.

بیت کوین صرفاً برای جایگزینی پول با سیستم پرداخت آنلاین بدون واسطه ایجاد شد. اما اتریوم بیشتر به عنوان یک بستر برای اجرای قرارداد های هوشمند، راه اندازی توکن های جدید و برگزاری ICO ها (عرضه اولیه کوین) مورد استفاده قرار می گیرد.

عرضه اولیه کوین راهی است برای ورود ارزهای دیجیتال جدید به بازار که شرکت ها برای جذب سرمایه گذار رمزارز های خود را با یک قیمت اولیه وارد بازار میکنند.

بیت کوین و اتریوم قابل استخراج هستند با این تفاوت که از بیت کوین فقط ۲۱ میلیون واحد وجود دارد اما در اتریوم چنین محدودیتی وجود ندارد.

زمان تکمیل یک بلاک ارتباط مستقیمی با زمان تایید تراکنش دارد در اتریوم حدود ۱۴ ثانیه طول می کشد تا یک بلاک کامل شود، در بیت کوین این زمان حداقل ۱۰ دقیقه طول می کشد. در نتیجه سرعت عمل اتریوم بیشتر از بیت کوین است.

تفاوت های دیگری هم میان این دو وجود دارد اما تفاوت های ذکر شده از مهمترین آن ها بودند.

کاربرد های اتریوم با کلیک بر روی همین لینک

  • خبرچین khabarchain
  • ۰
  • ۰

 

ماینینگ با دستگاه‌های ASIC

دستگاه  asic

امروزه ماینینگ برای ارز‌های دیجیتال با بهره‌گیری از دستگاه‌های قدرتمند ASIC انجام می‌شوند. تمامی مزرعه‌های استخراج‌ بیت کوین نیز مجهز به همین دستگاه‌های ASIC هستند.

استفاده از ریگ‌های ماینینگ در مقایسه با این دستگاه‌ها به علت سرعت پردازش بسیار کمتر در فرآیند استخراج و مصرف برق و انرژی بیشتر برای ماینینگ، کمتر است. به همین دلیل استفاده از این سیستم‌ها نیز کم کم در حال منسوخ شدن است. 

انواع بسیار زیادی از دستگاه‌های ASIC در بازار وجود دارند که هرکدام مشخصات منحصر بفردی از لحاظ قدرت پردازش به ما ارائه می‌دهند. هر روز دستگاه‌های مدل جدیدتر به بازار می‌آید. قیمت آن‌ها آنها نیز بر همین اساس متنوع است که بعضا بسیار گران هستند.

ماینینگ بدون نیاز به سخت افزار

نوع دیگری از ماینینگ که بعد از بیت کوین به‌وجود آمده و کمی متفاوت‌تر است؛ از طریق الگوریتم های اثبات سهام یا (POS) است که در این نوع ماینینگ شما نیاز به هیچ دستگاه سخت‌ افزاری ندارید و در واقع الگوریتم آنها با بیت کوین متفاوت است، به‌طوری‌که با خرید سهم عمده‌ای از آن کوین (رمز ارز) و مسدود کردن آن در حساب خود امنیت شبکه را تامین می‌کنید و با این‌کار به یکی از مستر نودهای آن شبکه تبدیل خواهید شد که به‌ازای آن مقدار ثابتی از آن کوین به‌عنوان پاداش کار، به شما تعلق می‌گیرد. 

لازم به ذکر است که از این روش، تنها کوین‌هایی که دارای الگوی اثبات سهام هستند را می‌توان استخراج نمود که شامل همه کوین‌های بازار نمی‌شوند.

 

محدودیت‌های ماینینگ

محدودیت های ماینینگ

درست است که ماینینگ سودآور است، اما ممکن است در مراحلی استخراج دیگر سودآور نباشد. به هنگام استخراج ارز دیجیتال هزینه‌ها، حرف اول را می‌زنند. برای آنکه بخواهید اولین نفری باشید که هش را حدس می‌زنید، باید هش ریت زیادی داشته باشید. هرچه سیستم شما قوی‌تر باشد، هش‌های بیشتری را می‌توانید بررسی کنید. هرکس که اولین حدس درست را بزند و بتواند تراکنش را حل کند برنده است. هر کس که بتواند سرعت حدس زدن خود را بیشتر کند، شانس برنده شدن بیشتری خواهد داشت.

پس از قانون گذاری حوزه استخراج ارز دیجیتال، برای اینکه به استخراج رمز ارز بپردازید باید از وزارت صمت جواز این کار را دریافت کنید.  با تعیین تعرفه برق برای استخراج ارز دیجیتال (برای اطلاعات بیشتر دوره رایگان ارزهای دیجیتال را ثبت نام کنید) در ایران، این صنعت به میزان قبل برای ماینرها سودآورد نیست به خصوص که در فصل های پر مصرف سال هزینه ۲ برابر می‌شود.

در عمل، این موضوع بدان معناست که ماینرها با یکدیگر رقابت می‌کنند تا هش‌های بیشتری را محاسبه کنند و امیدوارند که اولین نفری باشند که به هش صحیح و ارز دیجیتال خود دست می‌یابند. هر چند سختی محاسبه هش‌ها نیز به تدریج افزایش می‌یابد و استخراج هر بلاک جدید کوین سخت تر می‌شود. از نظر تئوری، این امر نرخ ایجاد شدن بلاک ‌های جدید را ثابت حفظ می‌کند. بسیاری از ارزهای دیجیتال، سقف مشخصی برای تعداد واحدهایی دارند که می‌توان تولید کرد. برای مثال، فقط ۲۱ میلیون بیت کوین وجود دارد. پس از استخراج تمامی بیت کوین‌ها، استخراج بلاک جدید دیگر بیت کوینی تولید نخواهد کرد. بلکه ماینرها از کارمزد شبکه پاداش دریافت می‌کنند.

بهترین فصل ماینینگ چه زمانی است؟

  • خبرچین khabarchain
  • ۰
  • ۰

معرفی انواع بلاک چین

انواع بلاک چین

در دوره رایگان آموزش ارزهای دیجیتال اشاره کردیم که با راه اندازی بیت کوین، اساس صنعتی که با تکنولوژی بلاک چین فعالیت می کند پایه گذاری شد. نوآوران و مبتکران مشتاق، توانایی های این فناوری را کشف کرده اند و هر روزه کاربردهای آن را در صنعت های مختلف جستجو می کنند.پیشنهاد میکنیم پیش از ورود به مطالعه این مقاله حتما مقاله تیم خبرچین با عنوان آشنایی با مفهوم بلاک چین را مطالعه کنید.

 

بیت کوین یک رمز ارز (کریپتوکارنسی چیست؟) است که توسط هیچ سازمان واحدی کنترل نمی شود. در عوض از یک فناوری ترکیبی از مرکز داده های منتشر شده، مشوق های مالی و تکنیک های رمزنگاری استفاده می کند، که امکان هماهنگی فی مابین یک اکوسیستم وسیع را بدون یک رهبر یا نظارتی ممکن می سازد.

ساختار داده استفاده شده در شبکه بیت کوین با گذشت بیش از ده سال از زمان ایجادش جذبه زیادی را در سطح جهان برای خود ایجاد کرده است. اکنون تکنولوژی بلاک چین در حوزه های وسیعی از حوزه های مالی و زنجیره تأمین کالا گرفته تا سیستم های قضایی و حکومتی در حال آزمایش شدن است.

برای اطلاع بیشتر در مورد بیت کوین می توانید به بیت کوین چیست مراجعه کنید ولی اگر دنبال یک نسخه کوتاه هستید: بلاک چین یک ساختار داده ساده می باشد که در آن امکان دستکاری ورودی ها وجود ندارد و فقط می توان آنها را ادامه داد. اگر یک مثال می خواهید می توانید آن را به عنوان یک زنجیره از بلاک های داده در نظر بگیرید که در آن داده های هر بلاک به بلاک قبلی خود متصل بوده و هرگونه تلاشی برای تغییر در بلاک قبلی به سرعت قابل مشاهده خواهد بود.

عموما در بلاک چین داده های تراکنشات مالی ذخیره می شود اما از آن برای ذخیره هر نوع داده دیجیتالی دیگری می توان استفاده کرد.

این زنجیره توسط تمامی افراد قابل مشاهده و نگه داری است. هر طرف یک نرم افزار مخصوص را بر روی دستگاه خود اجرا می کنند و به بقیه دستگاه هایی که این نرم افزار را اجرا می کنند متصل می شوند در نتیجه تمامی مشترکان دارای یک دیتابیس به روز خواهند بود.

هیچ گونه منبع مرکزی برای مشترکان در جهت بدست آوردن اطلاعات از آن وجود ندارد (شبکه توزیع شده است). و این به معنای انتشار آهسته تر اطلاعات می باشد ولی در عوض یک شبکه قوی تر از لحاظ امنیت و فراوانی ارائه خواهد شد.

در ادامه ما به معرفی چهار نوع بلاک چین یعنی زنجیره عمومی، خصوصی، کنسرسیوم و هیبرید خواهیم پرداخت. اما در ابتدا برخی از ویژگی های مشترک در هر چهار زنجیره را معرفی می کنیم.

یک لجر فقط اضافه کننده

یک سیستم برای آنکه به عنوان یک بلاک چین شناخته شود باید از ساختار زنجیره بلاک های بلاک چین تبعیت کند که در آن هر بلاک به بلاک قبلی خود لینک شده باشد. و همانطور که در بالا نیز گفتیم این قابلیت امکان ایجاد تغییرات غیر محسوس در بلاک ها را نمی دهد و فقط می توان به زنجیره بلاک جدید را اضافه کرد.

یک شبکه از همتایان

هر مشترکی در شبکه یک نسخه از بلاک چین را خواهد داشت. به هر یک از این مشترکان نود (node) گفته می شود که به صورت همتا به همتا می توانند با یکدیگر تعامل کنند.

یک مکانیزم توافقات

باید یک مکانیزم برای نودها برای توافق بر روی اصلاح تراکنشات منتشر شده در شبکه برای اطمینان از عدم نوشته شدن داده های جعلی در زنجیره وجود داشته باشد. و این مکانیزم با توجه به نوع آن، در تمامی بلاک چین یک وظیفه مشابه دارد.

جدول زیر برخی از تفاوت های اصلی چهار زنجیره را نشان می دهد.

جدول مقایسه انواع بلاک چین

شبکه بلاک چین عمومی چیست؟ 

  • خبرچین khabarchain
  • ۰
  • ۰

استخراج (Mining) چیست؟

در چند سال گذشته بازار رمز ارزها از جمله بیت کوین (بیتکوین چیست؟) طرفداران زیادی پیدا کرده است عموما از این رمز ارزها برای سرمایه گذاری و یا پرداخت و انتقال وجه استفاده می کنند. اما در این بین عده ای به این فکر افتادند که خودشان بیت کوین را مانند طلا از معدن طلا استخراج کنند، در ابتدا استخراج رمز ارزها با کامپیوترهای معمولی امکان پذیر بود اما این روزا استخراج با این ابزار تقریبا غیر ممکن شده و به دستگاه های پیشرفته تری نیاز داریم. در این مقاله به توضیح استخراج و انواع آن می پردازیم، با ما همراه باشید.

 

مفهوم استخراج

در یک کلام اگر بخواهیم استخراج را تعریف کنیم؛ شخص استخراج کننده یا همان ماینر قدرت پردازش دستگاه  را در اختیار شبکه قرار می دهد و در ازای آن پاداش دریافت می کند. اما اگر بخواهیم به زبان ساده تر توضیح دهیم، ما دستگاه ماینری که با استفاده از برق و اینترنت کار می کند را خریداری می کنیم و بعد از انجام تنطیمات مربوطه به کیف پول خود متصل می کنیم. پس از وصل شدن دستگاه به شبکه، شبکه از قدرت پردازش این دستگاه استفاده می کند و به ازای در اختیار گذاشتن قدرت پردازش به ما مبلغی را به عنوان مثال بیت کوین پرداخت می کند.

 

دستگاه ماینر چیست و دقیقا چه کاری را انجام می دهد؟

دستگاه ماینر

دستگاه ماینر اصطلاحی است که برای دستگاه‌های استخراج رمزارزها به‌کار برده می‌شود و درحال حاضر این دستگاه‌ها بسیار متنوع هستند. از مشهورترین دستگاه‌های ماینر می‌توان به انت ماینر اشاره کرد.

در سراسر جهان افرادی که به کار استخراج رمز ارزها اعم از بیت‌کوین یا سایر ارزهای رمزنگاری شده مشغول هستند، ماینر می‌گویند. ماینر ها دو کار مهم انجام می دهند:

         1. تولید بلاک های جدید بیت کوین

همانطور که در مقاله آشنایی با بلاک چین گفتیم، نودها کامپیوترهایی هستند که با مشارکت در انتقال اطلاعات، به حفظ کار شبکه بیت کوین کمک می‌کند. به برخی از این نودها، نود ماینینگ می گویند در ابتدای کار بیت کوین، همه نودها ماینر بودند، نودهای ماینر که دارای قدرت پردازش هستند، تراکنش‌های بیت کوین را در بلاک‌ جمع‌آوری می‌کنند.

همانطور که می دانید فقط 21 میلیون بیت کوین داریم و تا این لحظه حدود 18 میلیون و خورده ای بیت کوین به شبکه اضافه شده است. این اضافه شدن بیت کوین های جدید به شبکه را همین نودهای ماینر انجام می دهند. در حال حاضر در هر دقیقه 6.25 بیت کوین به شبکه اضافه می شود، این تعداد بیت کوین بین تمام ماینرها تقسیم می شوند.

       ۲. حفظ امنیت شبکه‌ و تایید تراکنش های بیت کوین

فرض کنید می خواهید برای شخصی بیت کوین ارسال کنید؛ شما مبلغ و آدرس مقصد را وارد می کنید و بعد تراکنش را انجام می دهید. این تراکنش برای تایید شدن نیاز به شخص یا سیستمی دارد! این کار را ماینرها انجام می دهند و پاداش آن را دریافت می کنند.

تخمین زده می‌شود که استخراج همه واحدهای بیت کوین تا سال ۲۱۴۰ طول بکشد. وقتی همه بیت کوین‌ها استخراج شود، ماینرها فقط از کارمزدها سود خواهند برد.

تعریف بلاک و استخرها

هر یک از الگوریتم‌هایی که ماینرها حل می‌کنند، یک بلاک می‌نامند. که ماین آن حدود ۱۰ دقیقه زمان می‌برد. به دلیل این‌که حل این الگوریتم‌ها در هر بلاک بسیار پیچیده‌تر از آن است که با یک سیستم رایانه حل شوند، ما به مجموعه‌ای از سیستم‌های رایانه‌ای نیاز داریم که این الگوریتم‌ها را حل کنیم. به این مجموعه اصطلاحا استخر می‌گویند که پاداش ماین هر بلاک نیز بین اعضای آن تقسیم می‌شوند.

پس در حقیقت رقابت بین ماینر‌ها برای آن است که بتوانند نفر اولی باشند که الگوریتم را حل می‌کند و بیشترین سهم را در پاداش ماین آن داشته باشند.

 

سوال اصلی اینجاست که استخراج رمز ارزها چگونه انجام می شود؟

  • خبرچین khabarchain
  • ۰
  • ۰

 نصب اپلیکیشن بایننس روی گوشی کار بسیار راحتی است و تنها به یک ایمیل نیاز دارید اول از همه به سایت binance.com  بروید. در پایین صفحه روی گوگل پلی (Google Play) یا اپ استور (App store) کلیک کنید تا شما را به محل دانلود و نصب اپلیکیشن ببرد.

بعد از اتمام دانلود و نصب اپلیکیشن را باز نموده ولی توجه داشته باشید که قبل از آن حتما نکات امنیتی مربوط به ایران را که در بالاتر توضیح دادیم رعایت کرده باشید. در داخل اپلیکیشن در بالا سمت چپ دکمه لاگین (Login) یا رجیستر (Register) را میبینید که اگر از قبل اکانت نداشته باشید باید روی دکمه رجیستر کلیک نمایید (در تصویر زیر مشاهده می نمایید).

در قسمت رجیستر ایمیل و پسورد انتخابی خود را وارد نمایید. بعد از این مرحله یک CAPTCHA ظاهر می شود که بعد از حل کردن آن به قسمت وریفیکیشن توسط ایمیل می رسیم ایمیل برای شما ارسال شده است که حاوی یک کد است و باید آن خود را در قسمتی که ذکر شده کپی نمایید و دکمه سابمیت را بزنید.

اما در آخر سر شما با یک سوال مواجه خواهید شد که از شما می پرسد که چقدر با دنیای ارزهای دیجیتال آشنایی دارید که این قسمت مهم نیست و می توانید روی هر کدام از گزینه ها که لازم دانستید کلیک کنید. گزینه بالایی: که قبلا از پلتفرم‌های ارز دیجیتال استفاده کرده ام، گزینه دوم: قبلا در بازار بورس و فیوچرز و امثال آن ها کار کرده ام، گزینه آخر: هیچگونه تجربه ای از ترید کردن ندارم.

حال شما یک اکانت بایننس دارید و فقط مرحله احراز هویت دو مرحله ای اش مانده است آن هم در زمانی که می خواهید از حساب خود ارزی را به کیف پول دیگری انتقال دهید باید فعال کنید.

مراحل فعال کردن احراز هویت دو مرحله ای در قسمت های بعدی توضیح داده خواهد شد.

 

آشنایی با قسمت های مختلف اپلیکیشن موبایلی بایننس

بعد از نصب و وارد شدن به اپلیکیشن بایننس(ویکی پدیا) میرسیم به مرحله استفاده از آن؛ در ابتدا باید گفت این اپلیکیشن جزئیات بسیار زیادی را دارد در این مقاله سعی شده است که به طور خلاصه تمام نکاتی که برای ترید کردن لازم است را توضیح دهیم و به نکات اضافی که لزوم زیادی ندارند نمی پردازیم.

شیوه توضیح دادن به صورتی است که اول عکس هایی از صفحه اپلیکیشن را برای شما به نمایش در می آوریم و شماره گذاری های روی آن انجام می دهیم و بعد یکی یکی به توضیح آنها می پردازیم.

در تب Home (۱) قسمت های مهم زیادی وجود ندارد فقط در پایین می توانید لیستی از بیشترین رشد ها (۲)، بیشترین ریزش ها (۳) و بیشترین حجم مارکت (۴) رو در ۲۴ ساعت گذشته ببینید.

شماره ۱ تب مارکت است که در آن لیست رمز ارز هایی که در بازار موجود هستند را مشاهده می کنید، با یک سری اطلاعات متغیر مانند درصد رشد و ریزششان.

قسمت شماره ۲ تب علاقه مندی ها است که یک لیست از رمز ارز هایی است که برای دسترسی آسان تر به دلخواه می توانیم برای خودمان لیست کنیم. در عکس پایین در لیست علاقه مندی ها به ترتیب رمز ارز مخصوص خود صرافی بایننس به نام بایننس کوین، بیت کوین، آلت کوین ها، ارزهای فیات و یک توکن نامرغوب به نام اینتر فاند وجود دارد.

اگر بر روی قسمت شماره ۲ کلیک کنید به صفحه علاقه مندی ها می روید در این صفحه در قسمت شماره ۳ شما می توانید یک رمز ارز جدید را به لیست خود اضافه کنید و در قسمت شماره ۴ می توانید لیست خود را ویرایش کنید و مکان رمز ارزها را در لیست تغییر دهید.

قسمت شماره ۱ در تب پایین قسمت ترید کردن است. در این قسمت شما می توانید یک ارز دیجیتال را بخرید یا بفروشید.

در قسمت شماره ۲ می‌توانید یک عرضی را برای خرید جستجو کنید. در این هم چنین در این قسمت لیست علاقه مندی ها را برایمان می آورد.

در قسمت شماره ۳ می توانید با گزینه بای (Buy) صفحه خرید را باز کنید و یا با گزینه سل (Sell) صفحه خرید را تبدیل به صفحه فروش کنید.

در قسمت شماره ۴ دو قابلیت لیمیت (Limit) و مارکت (Market) مهم هستند. اگر لیمیت را فعال کنید می توانید قیمتی مشخص را برای خودتان قرار دهید که در این قیمت صرافی خرید را برایتان انجام بدهد و بعد از آن باید منتظر بمانید تا آن ارز به آن قیمت برسد تا خرید اتفاق بیفتد. این قیمت را می‌توانید در قسمت شماره ۵ وارد کنید.

اما اگر قابلیت مارکت را فعال کنید دیگر نیازی به وارد کردن قیمت نیست آن ارزی که می‌خواهید خریداری کنید در همان لحظه با همان قیمت خریداری خواهد شد.

در قسمت شماره ۶ و ۷ باید مقدار خرید را مشخص کنید. اگر می خواهید مقدار ارز را برای خرید مشخص کنید آن مقدار را در قسمت شماره ۶ وارد می کنید و یا اگر می‌خواهید مقدار ارزی را که قصد خرج کردن آن را دارید بنویسید در قسمت ۷ این مقدار را وارد می کنید.

در نهایت دکمه ای را که در قسمت شماره ۸ وجود دارد را می زنید تا سفارش ثبت شود.

قسمت شماره ۹ مکانی است برای نشان دادن سفارش هایی که ثبت شده‌اند. قبل از خرید توجه داشته باشید که در تب بالا گزینه اسپات فعال باشد.

قسمت شماره ۱ در تب پایین قسمت فیوچرز (Futures) است. این قسمت، قسمتی فوق حرفه ای است که حتی کاربرانی با تجارب زیاد در این قسمت تمام دارایی شان را از دست داده اند. در نتیجه پیشنهاد می شود اگر به تازگی وارد بازار ارزهای دیجیتال شده اید در چند ماه اول در این قسمت فعالیتی نداشته باشید.

تشریح دیگر قسمتهای اپلیکیشن بایننس بر روی موبایل را در سایت خبرچین مطالعه کنید.

همچنین در دوره رایگان آموزش ارزهای دیجیتال میتوانید به صورت تصویری آموزش نصب و کار با اپلیکیشن بایننس بر روی موبایل را مشاهده کنید

  • خبرچین khabarchain
  • ۰
  • ۰

ارزهای دیجیتال به دارایی‌هایی گفته می‌شود که کلا ماهیت فیزیکی ندارند. این نوع ارزها برای معاملات الکترونیکی و در بستر اینترنت استفاده می‌شوند. بعضی از ارزهای دیجیتال توسط دولت‌ها و سازمان‌ها کنترل می‌شوند (مثل ارزهای وب‌مانی و پی‌پال)، اما بعضی دیگر کنترل‌نشده هستند و دولت هیج‌گونه دخالتی در آن نمی‌تواند داشته باشد. به این نوع ارزها رمز ارز یا کریپتوکارنسی گفته می‌شود، که برای امنیت بیشتر آن‌ها از معاملات رمزنگاری‌شده استفاده می‌کنند (مثل بیت کوین که ارزی کنترل‌نشده است).

ارزهای دیجیتال(ویکی پدیا) برای انتقال وجه آسان در معاملات بین المللی استفاده می‌شوند، در عوض ارزهای معمولی مثل سکه و اسکناس روشی تقریبا کهنه برای انجام معاملات جهانی محسوب می‌ شوند. نام دیگر ارزهای دیجیتال؛ پول الکترونیکی، ارز مجازی، ارز الکترونیکی یا پول سایبری هست.

به یاد داشته باشیم که، رمز ارزها نوعی ارز دیجیتال هستند اما هر ارز دیجیتال نمی‌تواند یک رمز ارز باشد.

تاریخچه رمز ارز

تاریخچه رمز ارزها

ارز‎های دیجیتال مدت ها پیش از این که نخستین ارز مجازی به وجود بیاید، به عنوان یک ساختار تئوریک وجود داشت تا بتواند جایگزینی برای مدل فعلی مبادلات و پول های رایج بشود. در ابتدای دهه ۸۰ میلادی یک رمزنگار آمریکایی با نام David Chaumالگوریتمی را با نام “blinding” طراحی کرد که در رمز گذاری مدرن وب امروزی نیز بعنوان هسته مرکزی بکار گرفته می شود. این الگوریتم فضایی امن و غیرقابل ردگیری برای انتقال پول بین طرفین معامله را فراهم میکرد و یک پول الکترونیکی با نام blinded money برای انتقالات استفاده می شد.

پدید آمدن رمز ارز به حدود یک دهه ی پیش حدود سال ۲۰۰۸- ۲۰۰۷ میلادی برمی گردد. آنچه در طول این سالها در بریتانیا و ایالت متحده آمریکا رخ داد که به بحران عظیم مشهور است، نشانگر نوعی ناکارآمدی در فعالیت نهادهای مالی این کشورها و البته قوانین و مقررات آنها بود. اصولا این بحران با حاد شدن بحران مسکن در آمریکا آغاز شد که در آخر به بدهکاری عموم مردم آمریکا به نظام بانکی و ورشکستگی چند بانک بزرگ منجر شد. دولت این کشورها به منظور جلوگیری از فروپاشی نظام مالی خود و در پشتیبانی از نهادهای مالی در شرف ورشکستگی نسبت به افزایش نقدینگی و تولید پول بی پشتوانه اقدام کردند و عاقبت حجم نقدینگی آنقدر بالا رفت که اعتماد عمومی مردم به ارز رایج آن دولت ها در معرض خطر قرار گرفت؛ چون یکی از مهم ترین خصوصیت های پول، محدودیت عرضه ی آن است.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید دوره رایگان آموزش ارزهای دیجیتال را ثبت نام کنید.(خودت ترید کن)

  • خبرچین khabarchain
  • ۰
  • ۰

در چند سال گذشته بازار رمز ارزها از جمله بیت کوین طرفداران زیادی پیدا کرده است عموما از این رمز ارزها برای سرمایه گذاری و یا پرداخت و انتقال وجه استفاده می کنند. اما در این بین عده ای به این فکر افتادند که خودشان بیت کوین را مانند طلا از معدن طلا استخراج کنند، در ابتدا استخراج رمز ارزها با کامپیوترهای معمولی امکان پذیر بود اما این روزا استخراج با این ابزار تقریبا غیر ممکن شده و به دستگاه های پیشرفته تری نیاز داریم. در این مقاله به توضیح استخراج و انواع آن می پردازیم، با ما همراه باشید.

 

مفهوم استخراج

در یک کلام اگر بخواهیم استخراج را تعریف کنیم؛ شخص استخراج کننده یا همان ماینر قدرت پردازش دستگاه  را در اختیار شبکه قرار می دهد و در ازای آن پاداش دریافت می کند. اما اگر بخواهیم به زبان ساده تر توضیح دهیم، ما دستگاه ماینری که با استفاده از برق و اینترنت کار می کند را خریداری می کنیم و بعد از انجام تنطیمات مربوطه به کیف پول خود متصل می کنیم. پس از وصل شدن دستگاه به شبکه، شبکه از قدرت پردازش این دستگاه استفاده می کند و به ازای در اختیار گذاشتن قدرت پردازش به ما مبلغی را به عنوان مثال بیت کوین پرداخت می کند.(ویکی پدیا)

 

دستگاه ماینر چیست و دقیقا چه کاری را انجام می دهد؟

دستگاه ماینر

دستگاه ماینر اصطلاحی است که برای دستگاه‌های استخراج رمزارزها به‌کار برده می‌شود و درحال حاضر این دستگاه‌ها بسیار متنوع هستند. از مشهورترین دستگاه‌های ماینر می‌توان به انت ماینر اشاره کرد.

در سراسر جهان افرادی که به کار استخراج رمز ارزها اعم از بیت‌کوین یا سایر ارزهای رمزنگاری شده مشغول هستند، ماینر می‌گویند. ماینر ها دو کار مهم انجام می دهند:

         1. تولید بلاک های جدید بیت کوین

همانطور که در مقاله آشنایی با بلاک چین گفتیم، نودها کامپیوترهایی هستند که با مشارکت در انتقال اطلاعات، به حفظ کار شبکه بیت کوین کمک می‌کند. به برخی از این نودها، نود ماینینگ می گویند در ابتدای کار بیت کوین، همه نودها ماینر بودند، نودهای ماینر که دارای قدرت پردازش هستند، تراکنش‌های بیت کوین را در بلاک‌ جمع‌آوری می‌کنند.

همانطور که می دانید فقط 21 میلیون بیت کوین داریم و تا این لحظه حدود 18 میلیون و خورده ای بیت کوین به شبکه اضافه شده است. این اضافه شدن بیت کوین های جدید به شبکه را همین نودهای ماینر انجام می دهند. در حال حاضر در هر دقیقه 6.25 بیت کوین به شبکه اضافه می شود، این تعداد بیت کوین بین تمام ماینرها تقسیم می شوند.

       ۲. حفظ امنیت شبکه‌ و تایید تراکنش های بیت کوین

فرض کنید می خواهید برای شخصی بیت کوین ارسال کنید؛ شما مبلغ و آدرس مقصد را وارد می کنید و بعد تراکنش را انجام می دهید. این تراکنش برای تایید شدن نیاز به شخص یا سیستمی دارد! این کار را ماینرها انجام می دهند و پاداش آن را دریافت می کنند.

تخمین زده می‌شود که استخراج همه واحدهای بیت کوین تا سال ۲۱۴۰ طول بکشد. وقتی همه بیت کوین‌ها استخراج شود، ماینرها فقط از کارمزدها سود خواهند برد.

تعریف بلاک و استخرها

هر یک از الگوریتم‌هایی که ماینرها حل می‌کنند، یک بلاک می‌نامند. که ماین آن حدود ۱۰ دقیقه زمان می‌برد. به دلیل این‌که حل این الگوریتم‌ها در هر بلاک بسیار پیچیده‌تر از آن است که با یک سیستم رایانه حل شوند، ما به مجموعه‌ای از سیستم‌های رایانه‌ای نیاز داریم که این الگوریتم‌ها را حل کنیم. به این مجموعه اصطلاحا استخر می‌گویند که پاداش ماین هر بلاک نیز بین اعضای آن تقسیم می‌شوند.

پس در حقیقت رقابت بین ماینر‌ها برای آن است که بتوانند نفر اولی باشند که الگوریتم را حل می‌کند و بیشترین سهم را در پاداش ماین آن داشته باشند.

در ادامه مقاله خواهیم دانست استخراج رمز ارزها چگونه انجام می شود؟

  • خبرچین khabarchain