ارز دیجیتال ایاس (EOS) چیست و چگونه کار می‌کند؟

 به خبرچین خوش آمدید. نوسانات اخیر بیت‌کوین و اتریوم بسیاری از معامله‌گران را به فکر سرمایه‌گذاری در آلت کوین هایی مانند ایاس (EOS)، ریپل (XRP) و لایت کوین (LTC) انداخت. این روزها ارز دیجیتال ایاس (EOS) به عنوان یکی از رقبای اصلی بیت کوین نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها را به خود جلب نموده است.

اگر به تازگی درباره بلاک چین EOS شنیده‌اید و می‌خواهید بیشتر درباره آن بدانید یا اگر با مراجعه به مطالب آموزشی دیگر هنوز نحوه عملکرد ایاس را درک نکرده‌اید، نگران نباشید. ما در این مقاله سعی می‌کنیم ارز دیجیتال ایاس و چگونگی عملکرد آن را به بیانی ساده برای شما شرح دهیم.

معرفی ارز دیجیتال ایاس (EOS)

بیت شیرز و گرافن پلتفرم های خوبی هستند اما قراردادهای هوشمند را پشتیبانی نمی‌کنند. در شبکه اتریوم‌ به عنوان دومین ارز دیجیتال محبوب دنیا قراردادهای هوشمند اجرا می‌شوند اما سرعت انجام تراکنش ها پایین و همچنین کارمزدها بسیار بالا است. در حقیقت شبکه EOS ترکیبی از توانایی بالای بیت شیرز و گرافن و کاربرد قراردادهای هوشمند اتریوم است.

هدف اصلی EOS ایجاد بلاک‌چینی غیرمتمرکز با سرعت پردازشی بسیار بالا و رایگان (یا با کارمزد بسیار کم) است که در آن امکان ساخت قراردادهای هوشمند و در نتیجه برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) وجود داشته باشد. به بیان ساده در واقع هدف بلند مدت ایاس ساخت پلتفرمی مانند یک سیستم عامل در دنیای رمز ارزها است که کارها را بسیار آسان می‌کند.

بلاک‌چین EOS شبکه‌ای است که تمامی این کارها در آن انجام می‌شود و توکن ایاس (EOS) ارز دیجیتال بومی این شبکه میباشد که به منظور انجام تراکنش‌ها از آن استفاده می‌شود. برنامه های غیرمتمرکز آینده اینترنت هستند و قبلاً بیش از هزار برنامه غیرمتمرکز روی بلاک چین های دیگر ساخته شده است.

بلاک چین ایاس (EOS)

به عنوان مثال یکی از برنامه‌های غیرمتمرکزی که می‌توان روی بلاک‌چین EOS پیاده‌سازی کرد، نسخه غیرمتمرکز فیس‌بوک است؛ بطوریکه هیچ شخص یا نهاد متمرکزی شبکه را کنترل نکند و هیچکس به اطلاعات شخصی شما دسترسی نداشته باشد.

یکی دیگر از اهداف EOS فراهم آوردن بستری برای پردازش میلیون‌ها تراکنش در ثانیه است. این کار می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند. بلاک‌چین‌های دیگر نیز قراردادهای هوشمند را پشتیبانی می‌کنند اما هیچکدام از آن‌ها نمی‌تواند با این سرعت تراکنش‌ها را پردازش کند. به عنوان مثال اتریوم که محبوب‌ترین بلاک چین برای میزبانی قراردادهای هوشمند است، توانایی پردازش تنها 15 تراکنش در ثانیه را دارد !

اما اهمیت این موضوع در چیست؟ با ذکر چند مثال این قضیه را روشن خواهیم نمود:

  • در هر ثانیه بیش از 52,000 لایک روی فیس بوک اتفاق می‌افتد و هریک از این لایک‌ها مانند تراکنش‌هایی هستند که شما آنها را نمی‌بینید.
  • در عملیات پرداختی و مالی نیز نیاز به انجام بیش از 100,000 تراکنش در هر ثانیه وجود دارد.

بنابراین به وضوح می‌توانید متوجه نیاز به انجام میلیون ها تراکنش در ثانیه و سایر مشکلات موجود بشوید. در نتیجه بهترین گزینه برای حل این مشکلات استفاده از بلاک‌چین EOS است.

یکی دیگر از مشکلاتی که EOS به دنبال حل آن است، کاربردپذیری (Usability) است. به عنوان مثال پلتفرم های Steem و BitShares می‌توانند 100,000 تراکنش را در هر ثانیه پردازش کنند و از تکنولوژی قراردادهای هوشمند استفاده نمایند. اما برای توسعه دهندگان افزودن توابع کاربردی مانند بازیابی حساب و برنامه ریزی کارها در این پلتفرم‌ها بسیار سخت است.

با استفاده از پروتکل EOS امکان استفاده از تمامی این توابع کاربردی وجود دارد تا توسط آن توسعه دهندگان بتوانند طرح مورد نظر خود را به راحتی پیاده سازی کنند.

تاریخچه ارز دیجیتال ایاس (EOS)

توکن و بلاک چین ایاس بر مبنای مقاله‌ سفید (White Paper) منتشر شده در سال 2017 میلادی طراحی شد. برای اطمینان از توزیع گسترده توکن‌های EOS تیم توسعه دهنده Block.one در سال 2017 توکن های خود را روی بلاک چین اتریوم و بصورت توکن ERC-20 عرضه کردند. پس از توسعه و ساخت بلاک چین انحصاری EOS تمامی توکن‌های خریداری شده به شبکه EOS منتقل شد.

پلتفرم EOS.IO توسط شرکت خصوصی Block.one توسعه یافته و به عنوان یک نرم افزار متن باز در تاریخ یکم ژوئن سال 2018 میلادی ارائه شد.

ارز رمزنگاری شده ایاس (EOS) یکی از جدیدترین پروژه‌های بلاک‌چین است که به بازار ارزهای دییجتال وارد شده است. همانطور که گفته شد هدف اصلی ایاس ایجاد شبکه‌ای با قابلیت انجام میلیون‌ها تراکنش در ثانیه و با کارمزد بسیار کم است. عرضه اولیه سکه (ICO) توکن های ایاس به دو دلیل بسیار جذاب بود. این دلایل عبارتند از:

  1. اولین دلیل این بود که عرضه اولیه سکه ایاس در تاریخ 25 ژوئن سال 2017 آغاز شد و در چهارم ژوئن سال 2018 پایان یافت. در واقع این فرآیند نزدیک به یک سال به طول انجامید و به طولانی ترین عرضه اولیه سکه تا به امروز تبدیل شد. تیم توسعه دهنده EOS این کار را به این دلیل انجام داد که تمامی افراد شانس استفاده از این عرضه اولیه و خرید مقداری ارز دیجیتال ایاس را داشته باشند. لازم به ذکر است در این ICO معادل 700 میلیون توکن ایاس (72 درصد از مقدار کل عرضه) به فروش رفت.
  2. دومین دلیل این است که تیم توسعه دهنده ایاس توسط این عرضه اولیه سکه توانست بیش از 4 میلیارد دلار سرمایه برای توسعه شبکه EOS جمع‌آوری کند تا به عنوان یکی از موفق ترین عرضه اولیه های سکه تا به امروز شناخته شود.

چه کسی EOS را اختراع کرد؟


چه کسی ایاس را اختراع کرد؟

تیم توسعه دهنده EOS متشکل از افراد با تجربه‌ای مانند دنیل لاریمر (Daniel Larimer) و برندن بلومر (Brendan Blumer) است. توسعه دهنده اصلی EOS دنیل لاریمر است. Larimer یکی از بنیانگذاران اصلی شرکت های BitShares و Steem می‌باشد و پروژه های ارز دیجیتال او در حال حاضر مجموعاً میلیاردها دلار ارزش دارند. در این میان شرکت Block.one توسعه بلاک چین EOS را برعهده دارد. این شرکت خصوصی از سال 2014 میلادی وارد حوزه بلاک چین شد و مدیریت آن برعهده براندن بلومر میباشد.

در دسامبر سال 2020 لاریمر اعلام کرد هرچند هنوز ایجاد بازار آزاد و یافتن راه حل های داوطلبانه برای تامین زندگی و عدالت و آزادی برای مردم را ماموریت خود می‌داند، اما دیگر علاقه ای به ساخت فناوری های سانسور شده ندارد. و پس از آن از تیم ایاس خارج شد.

پس از خروج لارمیر، ایاس روند نزولی قیمت خود را آغاز کرد. با افت قیمت Eos برندن لومبر، دیگر سازندۀ ایاس اعلام کرد که شرکت وی هنوز بیش از 140.000 بیت کوین در اختیار دارد. البته با اینکه جدایی لارمیر باعث افت شدید ارزش ایاس شد اما این روزها نمودارها خبر از کاهش روند نزولی این رمز ارز می دهند.

ایاس (EOS) چگونه کار می‌کند؟

به ایاس ” قاتل اتریوم (Ethereum Killer)” نیز گفته می‌شود؛ به این معنی که ایاس می‌تواند تمامی فعالیت های اتریوم را به صورت بسیار آسان تر و بهینه تر انجام دهد.

شبکه های اتریوم و ایاس هر دو برنامه های غیرمتمرکز (dApps) را پشتیبانی می‌کنند، اما تفاوت اصلی آنها در سرعت پردازش است که به آن مقیاس پذیری (Scalability) نیز گفته می‌شود. مقیاس پذیری یکی از مهمترین فاکتورهایی است که در هنگام بررسی یک بلاک چین باید مد نظر قرار داد.

در حال حاضر شبکه اتریوم تنها می‌تواند 15 تراکنش در هر ثانیه را پاسخگو باشد که این مقدار برای رسیدن به هدف نهایی اتریوم بسیار کم است. از سوی دیگر شبکه ایاس امیدوار است تا بتواند این مقدار را به بیش از 1 میلیون تراکنش در ثانیه برساند. اما چگونه ؟!

برای پاسخ به این سوال ابتدا اتریوم را بررسی می‌کنیم. دلیل اصلی که شبکه اتریوم نمی‌تواند تراکنش‌های زیادی را پردازش کند، نحوه مدیریت داده های آن است بطوریکه هر بلاک می‌تواند مقدار محدودی اطلاعات در خود ذخیره کند. برای درک بهتر این موضوع کانتینری خالی را در نظر بگیرید که ظرفیت آن محدود است و فقط می‌تواند 1000 جعبه را در خود جای دهد و به دلیل همین محدودیت نمی‌توان بیشتر از این مقدار در آن جعبه قرار داد.

نه تنها هر کانتینر (بلاک اتریوم) توانایی ذخیره بیش از 1000 جعبه ( 15 تراکنش در هر ثانیه) را ندارد، بلکه مدت زمانی طول می‌کشد که کانتینر (تراکنش) به مقصد خود برسد. به تکنولوژی که تمامی این کارها با آن انجام می‌شود، الگوریتم گواهی اثبات کار (Proof Of Work) گفته می‌شود که بسیار کند، هزینه‌زا و نامناسب برای شبکه ارزهای دیجیتال است.

تیم توسعه دهنده اتریوم روش های مختلفی از جمله شاردینگ و تراکنش‌های برون زنجیره‌ای را برای حل این موضوع امتحان کردند اما هنوز به دنبال رسیدن به بهترین نتیجه هستند. (احتمالاً استفاده از الگوریتم گواهی اثبات سهام)

بلاک چین ایاس از مدل اجماع (Consensus Model) جدید با عنوان اثبات سهم محول شده (Delegated Proof Of Stake) به جای گواهی اثبات کار استفاده می‌کند. استفاده از این الگوریتم می‌تواند تمامی مشکلاتی را که شبکه اتریوم دارد، حل کند.

بیان نحوه عملکرد الگوریتم اثبات سهم محول شده به کسانی که آشنایی کمی با تکنولوژی بلاک‌چین دارند کمی مشکل است. اما نگران نباشید ما سعی می‌کنیم این الگوریتم را به ساده ترین شکل ممکن برای شما توضیح دهیم.

  • تصور کنید برای تایید تراکنش ها روی شبکه نیاز به 200 فرد است. به این افراد شاهد (Witnesses) گفته می‌شود.
  • از آن جایی که بلاک‌چین غیرمتمرکز است، سرمایه‌داران ایاس باید شاهدها را انتخاب کنند و برای این کار باید رأی دهند.
  • قدرت رای شما وابسته به مقدار کوین EOS است که در اختیار دارید که به آن اصطلاحاً Stake گفته می‌شود. هر چقدر کوین (Stake) بیشتری داشته باشید، رای شما قدرت بیشتری خواهد داشت و تاثیر آن نیز بر شبکه بیشتر خواهد بود. در این روش قدرت شبکه توسط 200 فردی کنترل می‌شود که بیشترین سرمایه را در اختیار دارند.
  • در واقع شاهدها هستند که شبکه را امن نگه می‌دارند و در ازای این کار پول (توکن ایاس) دریافت می‌کنند.
  • تعداد زیادی شاهد دیگر نیز وجود دارند که منتظر هستند تا نوبت انتخاب آنها بشود تا بتوانند از این طریق کسب درآمد کنند.
  • اگر شاهدی کار خود را به خوبی انجام ندهد، می‌توان آن را با رأی گیری از شبکه حذف کرد و شاهد دیگری جایگزین او نمود.

استفاده از این الگوریتم باعث ایجاد سیستمی کارآمد می‌شود که تراکنش‌ها در آن با سرعت بالاتری انجام می‌شود و در عین حال کارمزد بسیار کمی نیز دارد. در واقع انجام هر تراکنش تنها 3 ثانیه طول می‌کشد. در بلاک چین اتریوم برای تأیید هر تراکنش باید تمامی کامپیوترهای (نودها) موجود در شبکه با هم اجماع داشته باشند. به همین دلیل سرعت آن بسیار پایین تر از شبکه ایاس است.

یکی دیگر از امکانات خوب EOS این است که امکان مسدود کردن (Freeze) تراکنش ها در آن وجود دارد. اما اهمیت این کار چیست؟

اگر با دنیای ارزهای دیجیتال آشنا باشید احتمالا درباره هک DAO شنیده‌اید. در این عملیات هک که در سال 2016 میلادی رخ داد بیش از 50 میلیون دلار اتر (ETH) دزدیده شد. در حالی که اگر بلاک چین اتریوم از الگوریتم گواهی اثبات سهم محول شده (DPoS) استفاده می‌کرد، این اتفاق به علت امکان مسدود‌سازی تراکنش ها هیچگاه رخ نمیداد.